V terezínském ghettu si ve volném čase psala deník a kreslila. Během téměř tří let zde strávených vznikl soubor více než sta kreseb, jež zachycují tamní každodenní život z pohledu dvanácti- až čtrnáctileté slečny, nucené rychle dospět.
Kresby a drobné malby, jichž je ve skleněných vitrínách uprostřed expozice představeno na třicet, charakterizují často zdánlivě nedůležité detaily a rafinovaně pojatá dějovost. Nepřehlédnutelným problémem však zůstává vystavení na první pohled rozpoznatelných reprodukcí místo originálů.
Na zdech je rozvěšeno kolem třiceti pláten, která jsou různě datovaná: od roku 1948 až po současnost. Nesmírně plodné bylo v malířské tvorbě Helgy Hoškové-Weissové období po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde navštěvovala i ateliér Emila Filly.
Přeplněná galerie
V cyklu příznačně nazvaném Kalvárie z počátku šedesátých let se vyrovnávala se zážitky z lágrů. Převažovala zde ostrá energická kresba, tvrdá expresivní linka a tlumená barevnost kontrastující s umrlčí žlutí. Vystavené práce souboru náleží díky své vnitřní naléhavosti k vrcholu expozice.
Jako celek má však výstava uspořádaná k autorčiným osmdesátým narozeninám plno trhlin a šrámů. Vedle chybějících originálů kreseb z období druhé světové války schází expozici především pečlivější kurátorský výběr maleb a koncepčně pojatá instalace.
Již na první pohled je v galerijním sále mnohonásobně víc obrazů, než by mělo být, chybějí navíc dostatečné odstupy mezi jednotlivými plátny. Méně by proto v daném případě znamenalo jednoznačně lépe.
HELGA HOŠKOVÁ-WEISSOVÁ: Obrazy a kresby
Židovské muzeum v Praze
Do 29. listopadu
HODNOCENÍ MF DNES 50%