Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zážitek z výstavy židovské malířky kazí počet obrazů

  7:07aktualizováno  7:07
Židovské muzeum v Praze uspořádalo v Galerii Roberta Guttmanna retrospektivní výstavu obrazů a kreseb Helgy Hoškové-Weissové. Ta se narodila do židovské rodiny v Praze, v deseti letech byla z rasových důvodů vyloučena ze školy a v roce 1941 deportována s rodiči jedním z prvních transportů do Terezína.

Helga Hošková-Weissová: Zaživa. | foto: REPRO: ŽIDOVSKÉ MUZEUM V PRAZE

V terezínském ghettu si ve volném čase psala deník a kreslila. Během téměř tří let zde strávených vznikl soubor více než sta kreseb, jež zachycují tamní každodenní život z pohledu dvanácti- až čtrnáctileté slečny, nucené rychle dospět.

Helga Hošková-Weissová: Vyvrácené kořeny, 1983

Kresby a drobné malby, jichž je ve skleněných vitrínách uprostřed expozice představeno na třicet, charakterizují často zdánlivě nedůležité detaily a rafinovaně pojatá dějovost. Nepřehlédnutelným problémem však zůstává vystavení na první pohled rozpoznatelných reprodukcí místo originálů.

Na zdech je rozvěšeno kolem třiceti pláten, která jsou různě datovaná: od roku 1948 až po současnost. Nesmírně plodné bylo v malířské tvorbě Helgy Hoškové-Weissové období po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde navštěvovala i ateliér Emila Filly.

Přeplněná galerie

V cyklu příznačně nazvaném Kalvárie z počátku šedesátých let se vyrovnávala se zážitky z lágrů. Převažovala zde ostrá energická kresba, tvrdá expresivní linka a tlumená barevnost kontrastující s umrlčí žlutí. Vystavené práce souboru náleží díky své vnitřní naléhavosti k vrcholu expozice.

Helga Hošková-Weissová: Vybírání odpadků, Terezín, 1942Jako celek má však výstava uspořádaná k autorčiným osmdesátým narozeninám plno trhlin a šrámů. Vedle chybějících originálů kreseb z období druhé světové války schází expozici především pečlivější kurátorský výběr maleb a koncepčně pojatá instalace.

Již na první pohled je v galerijním sále mnohonásobně víc obrazů, než by mělo být, chybějí navíc dostatečné odstupy mezi jednotlivými plátny. Méně by proto v daném případě znamenalo jednoznačně lépe.

HELGA HOŠKOVÁ-WEISSOVÁ: Obrazy a kresby
Židovské muzeum v Praze
Do 29. listopadu
HODNOCENÍ MF DNES 50%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kája Saudek ve svém ateliéru v roce 2006
VIDEO: Každý den kreslil. Otevírá se retrospektiva Káji Saudka

V neděli to budou dva roky od chvíle, kdy zemřel malíř Kája Saudek. Muzeum Českého krasu v Berouně nyní připravilo retrospektivní výstavu Kája Saudek -...  celý článek

Akt stojícího muže a ženy, Pablo Picasso, 1969
Jako ve Vídni. Liberec láká na Picassa, Dalího i rakouské radikály

Prostory Oblastní galerie Liberec od pátku až do října zaplní díla Pabla Picassa, Alberta Giacomettiho, Salvadora Dalího a dalších velikánů výtvarného umění....  celý článek

Z dokumentu Exit Through the Gift Shop
DJ omylem prozradil Banksyho identitu. Je to vážně člen Massive Attack?

Britský DJ Goldie si pustil pusu na špacír a v rozhovoru pro podcast Distraction Pieces se podřekl, že tajemným autorem graffiti Banksym je ve skutečnosti...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.