Petra Feriancová, fotografie Appia Antika II (2002)

Petra Feriancová, fotografie Appia Antika II (2002) | foto: Galerie Jiří Švestka

Zatlačte slzu v oku (a neničte krávy)

Petra Feriancová kraluje, ale jinak jde hlavně o vzpomínky. Husákovy děti si mohou hned nadvakrát prohlédnout fotky zmizelého světa, v němž vyrůstaly.

TIP TÝDNE
Petra Feriancová - fotografieV pražské Galerii Jiří Švestka vystavuje do 3. června slovenská výtvarnice Petra Feriancová. Těžiště výstavy Mimochodem... spočívá v celkem pěti videoinstalacích a projekcích. Video To Whom It May Concern (2006) je tvořeno třemi částmi - I Love My Mornings, Early Afternoons; 24 Can Be Good a Under Constable's Sky.

Feriancová v práci využila autentické texty dvou spřízněných osob, které sestříhala a vytvořila z nich obrazově stylizovaný příběh. Texty jsou v anglickém jazyce, publikum uslyší překlad ve sluchátkách - což autorka logicky chápe jako další rovinu díla.

Ve dvou black boxech běží další videa. Například Mountain Guest, v němž jsou záběry z Nízkých Tater proloženy úryvky z novely Host, jež předcházela světoznámému Draculovi. Vystavené fotografie vystavené se pak váží ve své většině k Velké Británii. Dělí se mezi cyklus Almost Blow Up a Victorian Boredom.

Druhý cyklus námětově a velmi neformálně, téměř jako antitezi ke krajinářům 18. a 19. století (Watteau, Constable nebo Gainsborough), posouvá téma londýnských zahrad a parků do současnosti.

I to je jeden ze společných rysů se světoběžníkem Jesperem Alvaerem, absolventem AVU u Milana Knížáka. Ten coby host představuje video, jež vzniklo při jeho nedávné cestě po Maroku, po zbylých berberských kmenech. Podobně jako Feriancová se Alvaer věnuje komunikaci, konkrétně mizejícímu dialektu.

STOJÍ ZA NÁVŠTĚVU
Východní blokVýchodní blok.
V pražské Galerii Václava Špály vystavují do 17. května své fotografie Filip Láb & Bára Mrázková. "Výstava Východní blok hledá a mapuje stopy, které zanechala totalitní minulost a změna politického systému na naší generaci lidí, kterým je dnes okolo třiceti let. V našem vyprávění se odvoláváme na skutečná místa a historické události, které jsme použili jako výchozí náměty našich příběhů. Naším záměrem není doslovná rekonstrukce nebo dokumentace dějinných procesů. Z autentických pocitů a vzpomínek z dětství vytváříme naši představu reality," říkají o výstavě její autoři.

CO SE DĚJE
Kráva ze zahraničíKrávy v Paříži trpí.
"To musí být opravdu dobytek, kdo to udělal," pravila dáma rozhořčená vandalstvím, jehož obětí se stala jedna z více než stovky umělohmotných krav rozmístěných v Paříži v rámci výstavy nazvané Vach'Art. Dotyčné kravce na Champs-Elysées někdo uřezal vemeno. Není to ale jediný případ. V dílnách na předměstí Aubervilliers, kde byly tyto artefakty vytvořeny, už funguje i "kraví nemocnice", ve které se budou v mezích možností napravovat škody. Francouzi evidentně nemají umělohmotné ohavnosti rádi.

NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Výstava Takoví jsme byliTakoví jsme byli.
V Pražském domě fotografie končí 28. května výstava černobílých dokumentárních snímků z 50. až 80. let Gustava Aulehla. Aulehlovy snímky z českého maloměsta se vymykají z tehdejšího optimisticky laděného trendu poezie všedního dne a svou syrovostí a ironickou distancí ukazují devastaci prostředí a lidí v době vlády jedné strany.