Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomeňte na pravidla, radí Cadiot

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský básník, prozaik, textař, dramaturg a překladatel Olivier Cadiot zavítal poprvé do Prahy, aby se představil českému publiku. Zatím u nás nepřeložený spisovatel, narozený v roce 1956 v Paříži, vystoupil na půdě Francouzského institutu v Praze s rétoricky propracovaným autorským čtením.

Olivier Cadiot byl představen jako formálně nezařaditelný umělec, protože proniká do mnoha literárních, divadelních i hudebních odvětví. "Píšu pouze knihy, ale mám štěstí, že se mé texty dají převést do dramatu a díky muzikantům také do písní," podotkl spisovatel.

Diváci v zaplněné kavárně institutu si kromě francouzského originálu poslechli úryvek z autorova díla Definitivní a trvalý návrat milované bytosti v českém překladu.

"Poslouchat můj text v češtině se mi líbilo. Znělo to velmi rytmicky, rychle to odsýpalo," prohlásil Cadiot, který svou literární prvotinu vydal až krátce před třicátými narozeninami. Jeho knihy jsou přeloženy do mnoha jazyků - angličtiny, němčiny,  španělštiny, portugalštiny i italštiny.

"Když jsem byl malý, chtěl jsem být stejně jako spousta dalších kluků hasičem," usmívá se spisovatel, jehož proslavila už první knížka poezie nazvaná Básnické umění.

"Potom už jsem se věnoval jen a jen literatuře, ale básně, které jsem psal, když mi bylo mezi dvaceti a třiceti lety, nebyly moc dobré. Teď jsem spokojenější," říká autor, který má rád Williama Faulknera či Marcela Prousta.

Kritika se o něm vyjadřuje nadšeně  jako o autorovi, který svou svobodomyslností vytěsňuje jakýkoli dogmatismus, všechny vážné a fraškovité názory, které lpí na zkostnatělých formách.

"Zakusíte opojný pocit nikdy nespatřeného, nikdy nečteného, pocit dotyku modernity. Není to jen produkt, ale celý vesmír," píše o něm například francouzská kritička Olivia de Lamberterie.

"Snažím se psát něco jednoduchého. A není vždy jednoduché vyjadřovat věci jednoduše. Jsem možná částečně inspirován dadaismem a hrou. Surrealismus  je příliš akademický a já chci být pochopen," vysvětluje spisovatel. K tomu, aby člověk porozuměl jeho dílům, prý stačí zapomenout na všechny čtenářské zvyky i pravidla.

Autor slavil velký úspěch s uvedením svých inscenací Královna víl a Plukovník od Zuávů na letošním divadelním festivalu v Avignonu. V rámci svého pobytu v Praze jednal o uvedení některého z těchto představení i na české scéně. V Česku se Cadiotovi líbilo. "Pivo je zde bezpochyby inspirativní," dodává žertem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Václav Havel se svou první ženou Olgou na Hrádečku v roce 1993
RECENZE: Utajené vládkyně by si zasloužily více autorovy péče

Říká se, že za každým velkým mužem se skrývá ještě větší žena. Tak otevírá spisovatel a novinář David Glockner svou knihu Utajené vládkyně, ve které píše o...  celý článek

Katja Kettu
RECENZE: Uštípli jí jazyk. Šokující Můra líčí příběh ve stínu gulagu

Finská prozaička Katja Kettu má smysl pro nesmyslné lásky. V Porodní bábě, z níž se stal světový bestseller, líčí vztah mezi Finkou a německým důstojníkem, v...  celý článek

Český spisovatel a humorista Miloslav Švandrlík
Autor Černých baronů Švandrlík prorokoval, kdy odejde. A trefil se

Vojín Kefalín a major Terazky, žáci Kopyto a Mňouk či příběhy pravěkých sourozenců Seka a Zuly baví celé generace. Jejich autor se narodil před 85 lety, jak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.