Zájemci o post šéfa Státní opery se hlásí

Poté, co Mojmír Weimann kvůli svému "provalenému" členství v normalizační prověrkové komisi odstoupil minulý čtvrtek z postu šéfa Státní opery Praha, kterého se měl po nedávném konkurzu prakticky ujmout 1. července 2002, rozhodl se ministr kultury Pavel Dostál, že příští ředitel už nevzejde z konkurzu.
Dostál má na tento krok právo. Radit se hodlá se stávajícím ředitelem Státní opery Praha Danielem Dvořákem. „Nedávno proběhlý konkurz poznamenaly dvě neblahé události,“ zdůvodnila opuštění od dalšího konkurzu tisková mluvčí ministerstva Dita Fuchsová. Těmi neblahými událostmi jsou jednak zjištění, že dosavadní ředitel brněnského Národního divadla Weimann byl začátkem 70. let členem politických prověrkových komisí, a tudíž nesplňuje podmínky lustračního zákona, jednak ještě před tím se na ministerstvu ztratila přihláška jiného z kandidátů.

Kromě Weimanna se o funkci ředitele Státní opery ucházelo deset dalších zájemců. Od poradní komise dostal vedle Weimanna nejvíce hlasů režisér a nynější ředitel televizního festivalu Zlatá Praha Tomáš Šimerda. Ten si včera o funkci šéfa Státní opery nepřímo řekl, když poskytl prohlášení, v němž mimo jiné praví, že jestliže se „vybraný kandidát nemůže ujmout funkce, považuji za logické, že bude osloven další z doporučených kandidátů“. Ministrova mluvčí Fuchsová reagovala tak, že Dostál přihlíží k incidentu, k němuž došlo během nedávného turné brněnské opery po Japonsku, a jehož aktérem byl právě Šimerda, tehdy ještě šéf brněnské opery. „Pan Šimerda poškodil jméno České republiky v Japonsku a ministr by ho tudíž nejmenoval, ani kdyby dostal od komise nejvíce hlasů,“ vzkázala Fuchsová.

O šéfovský post ve Státní opeře Praha projevila zájem i pěvkyně Eva Randová, která tuto instituci už jednou vedla, a to před Dvořákem. „Poslala fax, v němž nabízela své služby. Pro ministra je to nabídka nepřijatelná, neboť po odchodu paní Randové se musely ve Státní opeře urovnávat finanční ztráty,“ konstatovala Fuchsová. Datum, k němuž by Dostál nového intendanta mohl jmenovat, mluvčí neupřesnila: „Jediným závazným termínem je 1. červenec, kdy se nový ředitel musí ujmout úřadu.“

Weimannova rezignace těžce zkomplikovala situaci šéfovi Moravského divadla v Olomouci Václavu Kožušníkovi, jenž měl přestoupit z postu šéfa olomouckého divadla na židli správního ředitele Státní opery. Poté, co se v lednu dozvěděl o jmenování Weimanna do čela Státní opery, požádal Kožušník olomoucký magistrát, zřizovatele divadla, o uvolnění z funkce. Teď z Prahy sešlo a místo v Olomouci má Kožušník nejisté: „Pokud by to bylo možné, rád bych nadále v Olomouci zůstal.“ Avšak náměstek olomouckého primátora Miroslav Pilát to vidí jinak: „Příští týden předložím radě města návrh na vypsání výběrového řízení na nového šéfa divadla.“

Tento čtvrtek budou o osudu ředitele Národního divadla Brno Mojmíra Weimanna, který měl tuto instituci opustit k poslednímu červnu, jednat brněnští radní. „Nechci nic předjímat, mohu jen sdělit osobní názor. Předčasné propuštění pana Weimanna by bylo téměř prázdné gesto, poté co šest roků toto divadlo řídil bez problémů,“ prohlásil včera první náměstek brněnského primátora Rostislav Slavotínek. Weimann před třemi dny na otázku, zda by rád zůstal v Brně a u divadla, bez váhání odpověděl: „Ano.“

Podle neoficiálních informací by mohl devětapadesátiletý Weimann zůstat v brněnském Národním divadle.