Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Lidumoru bylo jen oprsklé měšťanské drama

  11:45aktualizováno  11:45
Lucemburské Divadlo města Esch přivezlo na festival do Prahy hru Wernera Schwaba Lidumor aneb Má játra beze smyslu v nastudování známého německého režiséra Franze Burkharda.

z inscenace Lidumor | foto: archiv

Na většině účinkujících bylo v Divadle Komedie nepříjemně znát, že jsou patrně zvyklí na jiný druh dramatiky, než je takzvaná fekální tvorba.

Lidumor je první kus, s nímž původně odmítaný Schwab v roce 1991 prorazil, a je také považovaný za nejzdařilejší. Diváci se mají svíjet smíchy, aby náhle nahlédli hrůzy skryté vespod - takový je klíč, který k výkladu svých her podává autor. Černé drama křížené s fraškou a v něm delirantní metafory na hraně blábolu, ale to vše v jazyce přes těžké vulgarismy básnicky citlivém a přesném.

Představení z Esch však většinou vypadá jen jako trochu oprsklejší měšťanské drama. Nejblíže ke své postavě má patrně Sascha Migge v roli Hermanna Wurma, zarputilého a vzdorného introverta nemotory krutě a cíleně ponižovaného vlastní matkou. Avšak z Paní Wurmové v podání Christine Reinholdové máme pocit, že zdrojem krutosti vůči Hermannovi je u ní jen běžná omezenost, její nenávist má přitom mít nepoměrně hlubší kořeny.

Majitelka domu Paní Vočistcová (Frederike Frerichsová) je spíše vdova po akurátním úředníkovi než zahořklá aristokratka, takže u scény, při níž na oslavě svých narozenin všechny své nájemníky otráví, vůbec necítíme, že je jakoby v přízračném snu soudí a „zabíjí“ její pohrdání.

Z rodiny odborového předáka Kovačiče, který se na pracovišti údajně těší veškeré vážnosti, jsou při zpodobení okoukaných vzorů chování přesvědčivější - i přes přehrávanou „dovádivost“ - představitelky obou dcer.

Škoda, že se ke scénickému kontrastu bytu paní Wurmové (chmurně asketické dvojlože) s obývákem polepšivší si rodinky Kovačičových nepodařilo vytvořit i kontrapunkt dvou různě patologických světů.

WERNER SCHWAB - Lidumor
Pražský divadelní festival německého jazyka, Theatre D’Esch Luxemburg, režie Franz Burkhard, uvedeno v Divadle Komedie Praha.
Hodnocení MF DNES: 40%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.