Síla protestu
Díla Yoko Ono se do Česka dostala díky Medě Mládkové, jež Muzeum Kampa vybudovala v bývalých Sovových mlýnech. Tvorbu tokijské rodačky prý znala už v šedesátých letech, kdy se Yoko Ono proslavila vystoupeními v rámci výtvarného hnutí Fluxus. Tehdy ji příliš neoslovila. "Byla jsem vychována v tom, že umění má být krásné a ta krása z nás má dělat lepší lidi. Yoko Ono mi však ukázala, že umění nás může přimět i k zamyšlení," vysvětluje Mládková.
Oči jí konkrétně otevřel záznam legendární tiskovky Bed-In for Peace, kterou před čtyřiatřiceti lety uspořádala Yoko Ono se svým manželem Johnem Lennonem během líbánek v hotelovém pokoji. Při pohledu na záběry nahých manželů, protestujících před novináři proti válce, prý Mládkové došlo, že umění může k lidem hovořit i tímto aktivistickým jazykem.
Záznam mecenáška zhlédla loni na Floridě, kde probíhala velká retrospektiva Yoko Ono. Poté se zaletěla podívat na její menší expozici v Paříži a s pořadateli se dohodla na pražské repríze. Výstava se jmenuje Ženský pokoj. Snaží se komentovat peripetie, jimiž žena musí během života procházet.
"V historii byla ženská síla vždy potlačována. Pět milionů intelektuálek bylo zavražděno, především z náboženských důvodů. Představiteli církví byli přitom hlavně muži. Ženy ztratily moc a nyní ji postrádáme," prohlašuje Yoko Ono. V Praze vystavuje mimo jiné dílo Strom přání, jehož prostřednictvím by podle ní mohlo dojít k nápravě spáchaných křivd. Každý na něj může zavěsit papírek se svou prosbou a doufat, že se mu jednou vyplní.
Pro pařížskou premiéru výstavy si Yoko Ono vybrala olivovník. V Praze však chtěla mít typicky český strom, a proto nyní před galerií stojí smrk uříznutý v Litoměřicích. K tomuto artefaktu umělkyni inspirovaly zážitky z dětství. Jako malá chodila v Japonsku k chrámu cestou, již lemovaly keře ověšené podobnými vzkazy.
Vzpomínky na Johna
Yoko Ono se brání neustálým otázkám na její vztah s Lennonem, potažmo na její roli při rozpadu kapely Beatles. Ráda však přiznala, že se chystá navštívit takzvanou Lennonovu zeď, kterou na Kampě zdobí fanoušci jejího muže "květinovými" kresbami a nápisy.
V expozici samé jeden odkaz na zavražděného "Beatla" najdeme. Jedenadvacet digitálních tisků Vertikální paměť složila Yoko Ono ze záběrů tváří svého manžela, otce a syna. Tisky doplnila popisky, na nichž vzpomíná na různé muže, kteří ovlivnili její život.
Výstava v Muzeu Kampa zabírá bývalou konírnu. Obsahuje projekce krátkých filmů z druhé půle šedesátých let a nová díla z konce let devadesátých. Instalaci Modrý pokoj v Praze autorka osobně dotvořila. Jde o prázdnou místnost, kterou Yoko Ono "rozšiřuje" krátkými texty interpretujícími vybraný prostor. Do včerejška byly tyto texty vytištěny na papíře, včera je umělkyně vlastnoručně přepsala přímo na zdi a okna galerie.
Yoko Ono a Meda Mládková při zahájení pražské výstavy v Museu Kampa.(11.12. 2003) |
Yoko Ono v Praze při zahájení výstava v Museu Kampa.(10.12. 2003) |
Yoko Ono při zahájení své výstavy v Praze v Museu Kampa. (10.12. 2003) |
Yoko Ono na tiskové konferenci před zahájením své výstavy v Praze v Museu Kampa.(10.12. 2003) |
Yoko Ono na své výstavě v pražském Museu Kampa. (10.12. 2003) |
Yoko Ono v Sovových mlýnech před zahájením své pražské výstavy. (10.12. 2003) |
Yoko Ono v Praze na zahájení své výstavy. (10.12. 2003) |
Yoko Ono na výstavě v Praze v Museu Kampa.(10.12.2003) |
Vdova po Johnu Lennonovi, sedmdesátiletá Yoko Ono v Praze na své výstavě v Museu Kampa.(10.12. 2003) |