RECENZE: Mladí X-Meni ztěžkli. Místo středoškolské komedie řinčí frázemi

11:59aktualizováno  11:59
Pod názvem X-Men: Apokalypsa se vrací komiksová parta mutantů se zvláštními schopnostmi. Jedna jim však chybí: humor.

Až na vzácné výjimky se superhrdinové berou příšerně vážně a premiérový titul X-Men: Apokalypsa to stvrzuje dalším paradoxem. Ač se tým mutantů výrazně omladil, zároveň výrazově ztěžkl – jako by tvůrci odmítli středoškolskou komedii, která se díky výcviku nováčků nabízí, a vrhli se na spasitelskou teenagerskou fantasy typu Divergence či Hunger Games, řinčící zbraněmi a frázemi.

Zápletka o bitvě pramutanta s novou gardou se odehrává v 80. letech. V prologu ovšem sahá až do starého Egypta, kde stavby, čáry, chorály, rituály a hroutící se hrobky připomenou Mumii přezdobenou digitálním zlatem. K naučnému průletu dějinami s hákovými kříži, srpy a kladivy pak přidá plochou hollywoodskou představu totalitní temnoty bývalé NDR či polských hutí – včetně polštiny prokládané angličtinou podle záhadného klíče. Když se připočte CIA, Osvětim, bitevní prvky Hvězdných válek a netušené otcovství, vznikne zmatek, od kterého by utekl každý dramaturg s pudem sebezáchovy.

Mnohomluvný střet idejí se vede opět mezi herecky silnými postavami Jamese McAvoye a Michaela Fassbendera, jenže na jejich sporu stál už předešlý díl X-Men: Budoucí minulost, jemuž navíc dával šťávu Hugh Jackman coby Wolverine, v Apokalypse jen kratičce uvozený.

A premiérová sestava je zas trestuhodně nevyužitá, více než polovinu snímku tvoří přípravný nábor na obou stranách barikády, až v poslední hodině musí mládež převzít štafetu bojů přískokem vpřed.

X-Men: Apokalypsa

USA, 2016, 143 min

režie: Bryan Singer

hrají: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Oscar Isaac, Rose Byrne, Evan Peters, Josh Helman, Sophie Turner, Tye Sheridan, Lucas Till, Kodi Smit-McPhee, Ben Hardy, Alexandra Shipp, Lana Condor, Olivia Munn, Monique Ganderton a další

Hodnocení: 50 %

Od generační nadsázky se utíká – třeba splněné přání rekruta z tehdejší NDR vidět obchodní dům už film neukáže a fakt, že děti cestou z kina rozebírají dobové epizody Hvězdných válek, nedá již nikdo do souvislosti se světelnými meči, které pak v bitvě samy zažijí. O to víc se Apokalypsa vyžívá v proměnách jako z módních magazínů: mladík dostane vylepšená křídla, temná kráska plavý přeliv.

Z trikových obrazů utkví v paměti pouze efektně odpálený jaderný arzenál celého světa, ale žádné akční scény, které by se zapsaly do kronik. The Wrap v recenzi píše, že navzdory všem výbuchům ufňukaný film X-Men: Apokalypsa je příkladem toho, co jednou pohřbí všechny superhrdiny: naprosté nudné tuposti. Opomněl dodat, že superhdinové zahnaní do videohry pro školáky se odrovnají jako první.

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel