Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Westernová opera působí jako parodie naruby

  5:46aktualizováno  5:46
Když měla roku 1910 v New Yorku světovou premiéru opera Giacoma Pucciniho Děvče ze Západu s Emou Destinnovou v hlavní roli, určitě se trefila do vkusu amerického publika.

Z opery Děvče ze Západu | foto: Národní divadlo

Je však méně invenční a mnohem naivnější než jiná autorova díla, postrádá také melodické vrcholy.

Může taková opera žít dnes? Snad, pokud se dobře rozehraje a pokud se najdou pěvecké osobnosti, které překlenou rodokapsový příběh rázné a ctnostné dívky, o niž soupeří šerif a bandita.

V nové inscenaci Národního divadla se tomuto ideálu nejvíce přiblížil barytonista John Wegner, který při obou premiérách temným kovovým hlasem a tvárným herectvím skvěle postihl bolestnou cyničnost šerifa Jacka Rancea.

Dívku Minnie při první premiéře zpívala Eva Urbanová, ale její hlas zní syrově a naturálně a herecky zůstala jen u jakési povrchní imitace. Také tenorista Gustavo Porta v roli lupiče Ramerreze byl pěvecky i herecky strnulý.

O něco méně nudila druhá premiéra. Sopranistka Anda Louise-Bogza má lepší pěvecký základ, a třebaže jí není vždycky rozumět, její hlas zní nosněji, barevněji a vášnivěji.

Této Minnie se spíše dalo věřit, že když tasí pistoli, myslí to vážně, a u mužů budí touhu i respekt. Také tenor alternujícího Olega Kulka zněl měkčeji a vláčněji, a dokonce i některé vedlejší role zlatokopů byly obsazeny trefněji než první večer.

Hudebně celou produkci udržel nad průměrem dirigent John Fiore, který znovu osvědčil svůj cit pro drama. Pod průměr naopak mířil výkon sboru. Režie Jiřího Nekvasila zůstala u statického aranžmá na pozadí zasněžených velehor, ostří hoši přešlapující na jevišti byli prostě úsměvní.

Na úvod a závěr je naroubován náznak filmového pásu, zřejmě pokus o zlehčení, bez nějž by se však inscenace obešla. Už tak připomíná jakousi parodii naruby na Limonádového Joea. Puccini za to sice výjimečně může také, ale méně než režisér a někteří sólisté.

GIACOMO PUCCINI - Děvče ze Západu
Národní divadlo Praha. Dirigent John Fiore, režie Jiří Nekvasil, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Tereza Šímová. Délka 200 minut.
Hodnocení MF DNES: 60%

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Nový cirkus Cink Cink Cirk
VIDEO: Jsme všude, jenom ne spolu, říkají Cink Cink Cirk. Pojí je potrubí

Český nový cirkus nemusí nutně znamenat jen Cirk La Putyku či Losers. Na festivalu Letní Letná se letos předvede i mladé uskupení Cink Cink Cirk složené ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.