Z broadwayského nastudování West Side Story

Z broadwayského nastudování West Side Story | foto: Johan Persson

Původně chtěl být hokejistou, teď objíždí svět s West Side Story

  • 0
Vídeň (Od našeho zpravodaje) - Muzikálová klasika na moderně pojaté scéně, originální nastudování z Broadwaye a živý orchestr se zkušeným dirigentem. Taková je West Side Story, již v prosinci zažila Vídeň a která v březnu 2017 zavítá i k nám.

U zadního vchodu do vídeňské Stadthalle stojí na první pohled nenápadný stolek a na něm jakési „cetky“ připomínající nejvíc tombolu na venkovském plese.

V následující místnosti přepažené paravány na několik menších komůrek sloužících jako šatny už je poznat, že si to tu k obrazu svému upravila světová produkce zvyklá na to, že se musí vměstnat do nejrůznějších prostor.

Ze zákulisí vídeňského představení West Side Story

Návštěvník naštěstí večer přichází hlavním vchodem, a tak se rovnou může kochat jednoduchou, avšak působivou scénou. A teprve až když se West Side Story naplno rozjede, docení každý, že plastové rekvizity na zmíněném stole v zákulisí jsou pečlivě popsané a seřazené. Protože kdyby strážník Krupke v jednu chvíli vběhl na scénu bez píšťalky a obušku, celý ten stroj by se zadrhl.

Občas mě show překvapí

Na přípravě show, která se v pražském Kongresovém centru bude hrát od 23. do 26. března 2017, se podílel dirigent Donald Chan, jenž má West Side Story ve svém portfoliu už dlouhá desetiletí. „Ale každý večer najdu něco, co mě opět překvapí. Je to živé divadlo, takže občas někdo něco zahraje nebo řekne trochu jinak. Pokaždé se může něco stát a v tom je to kouzlo,“ říká Chan.

Dirigent Donald Chan

West Side Story poprvé dirigoval v roce 1958, tedy rok po newyorské premiéře, takže představení zná opravdu detailně. Zároveň tvrdí, že se nestalo, že by v dalších letech objevoval skryté vrstvy příběhu, protože měl od začátku dobrého učitele. „Můj tehdejší režisér znal tu show nazpaměť a snad i pozpátku. Navíc mám základy v klasické hudbě a tady je na tom spousta věcí založená, takže to pro mě je v mnoha ohledech jednoduché.“ Režie a choreografie aktuálního putovního nastudování se ujal Joey McKneely, kterého k West Side Story přivedl sám Jerome Robbins, který režíroval premiérovou verzi Bernsteinova muzikálu v roce 1957.

Vedle obou veteránů jsou představitelé hlavních rolí pochopitelně takřka nováčci. Ovšem nasazení mají stoprocentní. A nechybí jim ani nadšení. „Na těchhle starších dílech je skvělé, že se můžete podívat na originální verzi i na to, jak to udělaly desítky lidí před vámi, což je inspirativní,“ soudí Kevin Hack, který hraje Tonyho. „Všechny moje vysněné role patří k muzikálové klasice,“ souhlasí představitelka Marii Jenna Burnsová. „Samozřejmě že teď vznikají taky skvělé věci, ale tahle zlatá éra je mému srdci nejbližší. Navíc z toho všeho současné divadlo vychází, takže je dobré znát kořeny celé branže.“

Jak známo, Leonard Bernstein ve West Side Story prakticky aktualizoval Shakespeara. A nejsou daleko doby, kdy Romea a Julii hráli místo mladých zasloužilí umělci před důchodem. Kevin Hack si myslí, že právě angažování prakticky vrstevníků může teenagery přivést k divadlu. „Mně osobně muzikálové divadlo změnilo život. Byl jsem hokejista, v patnácti jsem se chystal na profesionální dráhu, ale nevyšlo to. Nevěděl jsem, co se sebou, šel jsem na konkurz a teď mám kariéru, o níž se mi ani nesnilo,“ vypráví.

Vstupenky na pražská představení West Side Story jsou k dostání v síti Ticketportal od 800 korun.