Krištof Kintera věří na sílu nesmyslu - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krištof Kintera věří na sílu nesmyslu

  1:00
Krištof Kintera (1973) patří na současné české scéně mezi nejznámější výtvarníky mladé generace. Třikrát byl nominovaný na prestižní cenu Jindřicha Chalupeckého.

Krištof Kintera | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Jeho ateliér nemá sto metrů čtverečních ani ho nenajdete v prosluněném podkroví, ale ve sklepě pražského činžovního domu. Letos dal Kintera dohromady výstavu současných českých umělců v Městské knihovně v Praze pod názvem Hrubý domácí produkt (trvá do 19. srpna). Ač jde o termín ekonomický, pro autora je metaforou k tomu, co se v současném umění děje – to znamená, že je hrubé, domácí a produkt.

Jaký byl váš koncept?
Výstava měla odrážet především všudy prostupnou racionalitu, ve které jsme vychováváni, ve které žijeme a fungujeme. Mám pocit, že racionalita a pragmatičnost je příliš dominantním přístupem k žití – jízdní řády, bankovní účty či hypotéky, vše je zřetelně nalajnované. Ale umění je zajímavé mentální pole, které není a priori racionální. A mimo jiné je zrcadlem toho, v čem žijeme. Navíc může klást otázky.

Věříte tedy, že umění má nějaké poslání?
Umění je ve stavu, kdy většinou ani nechce, aby mělo nějaké poslání. Utopie šedesátých let vyvanula, skrze umění už nikdo nechce dělat žádné velké revoluce. Ty pokusy už proběhly a umění samovolně existuje dál. Navíc je v situaci, kdy se zdá, že už tu opravdu skoro všechno bylo. Ale pořád mohou být ty nové výpovědi nějakým způsobem autentické, osobní a pokaždé trochu jiné. Neočekáváme, že uvidíme něco, co tady ještě nebylo, jde o to, abychom viděli něco, co diváka oslovuje.

Ale divákovi se mnohdy současné umění zdá nesrozumitelné...
Po umění často chceme, abychom mu rozuměli, ale rozumíme jinak všemu kolem nás? Fungování notebooku, diktafonu? Srozumitelnost sice je důležitý faktor kvality umění, ale hezké je právě to, že umění srozumitelné být může, ale nemusí. To je na tom vzrušující. Nejde o to umění rozumět, ale spíš cítit, jestli to funguje, jestli to rozehrává nějaké pocity, reakce. Někomu vyhovují věci jasné, jiný je má rád rafinovanější. Velmi věřím na sílu nesmyslu. Můžete udělat něco, co je vlastně k ničemu, ale i za tím nesmyslem je pořád skrytý význam, je tam něco schované.

Jak by tedy lidé měli k současnému umění přistupovat?
Být otevření, nepoznamenaní tím, že chtějí rozumět tomu, o čem to je, ale nechat to na sebe jen působit a neznervózňovat se, že to třeba na první pohled nechápou. Nevyhýbat se umění jen proto, že mu nerozumím, protože mobilnímu telefonu nebo slunečnímu záření taky přece do detailu nerozumím.

Dalo by se podle vás umění zpopularizovat, aniž by se vzdalo své myšlenkové složitosti?
Umění nemůže a ani nechce konkurovat popkultuře. Nikdy to nebude mainstreamová záležitost, což ani nechceme, protože mainstream je chtě nechtě zákonitě stupidní. K umění si musíte cestu najít. Musíte i vědět, kam za ním jít, neláká vás plakátem z billboardu. Dřív mě poněkud znervózňovalo, že umění nemá širší divácký záběr, ale vždycky to byla a bude subkulturní, elitní záležitost. Na druhou stranu když jdete v Paříži do Palaise de Tokyo nebo Centre Pompidou, jsou tam lidé i v jedenáct večer a nevyhazuje je žádná militantní ochranka. To vás nabíjí, ale zároveň vás naplňuje určitým steskem, že tady to tak zatím rozhodně není.

A proč?
Galerie by měla být místo, kde vám bude dobře i v deset večer, kde si můžete dát kafe v příjemné kavárně a prohlédnout si knížky. Jde o to, jak celé prostředí působí. Například Veletržní palác má na to všechny architektonické dispozice, ale záleží na tom, kdo tomu dává ducha a náboj. Když je to kromě vedení i paní, která má v kavárně okoralé šunkové chlebíčky, není tam čítárna ani kvalitní knihkupectví a pořádný přístup k internetu, zóna pro děti – tak čemu se divíme, že je tam poloprázdno. Dovedu si představit, jak by to mohlo fungovat dobře, zkrátka jako místo, kde čas od času s potěšením strávíte odpoledne.

Dalo by se dnešní umění jednoduše označit, zařadit?
Ne. Je to chaos, zmatek a to je vlastně na tom nejzajímavější – že nežijeme v nějakém konkrétním „ismu“, ale v době, kdy se v umění paralelně děje mnoho věcí, kdy je scéna pestrá, vzniká všechno pátý přes devátý.

Leckdy však lidé přijdou do galerie a řeknou: To bych zvládl taky...
Ano, to jsem slyšel mnohokrát. Třeba zmuchlat mapu světa a udělat z ní kuličku – což je na výstavě Hrubý domácí produkt práce od Sylviny Arismendi. Když někdo tímto způsobem uvažuje, je to primitiv. Někdo to zkrátka udělal, je to krásná jemná věc a říct „to umím taky“ nemá žádnou argumentační hodnotu. Jednoduchost a lehkost je vlastně velmi těžká. Vede k ní totiž poměrně komplikovaná cesta a autoři si za svým projevem musí stát. Lidé chtějí pořád vidět nějakou tizianovskou malbu, aby se s tím srovnávali jako s řemeslem. Ale umění už dávno není jen řemeslo.

Čím tedy je?
Slovní základ je sice od slova něco umět, ale to je právě matoucí. Spíš myslím, že je to o mentální než rukodělné dřině – ta už je druhotná. Rukodělnost se dřív nebo později naučí každý.

Nejčtenější

RECENZE: Cosi sdělit, či za každou cenu bavit? Nohavicův koncert přinesl i rozpaky

Premium

„Bude to výjimečný večer,“ přislíbil Jaromír Nohavica hned na úvod prvního ze dvou koncertů v O2 universum. Byl to každopádně večer plný skvělých instrumentálních výkonů, notoricky známých písní, ale...

Zemřel herec Richard Chamberlain, proslul seriálem Dr. Kildare či filmy o mušketýrech

Ve věku 90 let zemřel americký herec Richard Chamberlain. V 60. letech se proslavil v seriálu Dr. Kildare a později v minisériích jako Šogun nebo Ptáci v trní. O jeho úmrtí informoval v neděli server...

RECENZE: V autě i posteli. Jakub a Sára předvádějí stereotypy pohlaví

40 % Premium

Není to klasický seriál, nýbrž sled partnerských anekdot, a není ani původní. V Česku dostal titul Jakub a Sára. Na Slovensku se hrdinové jmenují Tomáš a Diana, v Rusku Saša a Máša, v Polsku Kasia a...

World Press Photo zná své vítěze. Prohlédněte si nejlepší fotografie roku

Fotografická soutěž World Press Photo (WPP) ve čtvrtek představila vítězné fotografie, které odborná porota shledala jako výběr těch nejlepších světových žurnalistických a dokumentárních fotografií...

Už jsem připravená na všechno. S Mornštajnovou o nové knize i staré kauze

Premium

Jedna z nejčtenějších českých spisovatelek současnosti vydává v květnu svou sedmou knihu pro dospělé. Alena Mornštajnová sepsala příběh o tom, jak se vypořádat s minulostí a pokládala si i základní...

RECENZE: Mistr Anthony Hopkins drží Billa Skarsgarda s rozkoší V pasti

50 % Premium

Bill Skarsgard a Anthony Hopkins představují protivníky v americkém thrilleru V pasti, za nímž stojí coby jeden z producentů Petr Jákl. Zjevení se nekoná, jde o modelový žánr a navíc remake...

31. března 2025

Úspěch Harryho Pottera? Dívky to čtou kvůli něčemu jinému než hoši, říká vědec

Premium

Zápal pro čtení u nás pomalu, ale jistě slábne, mizí hlavně silná střední čtenářská třída. „Ale je to pád s padákem, kontrolovaný sešup,“ tvrdí profesor Jiří Trávníček, literární vědec, který se...

30. března 2025

RECENZE: Ztracena v mrakodrapu. Manon Lescaut v Národním jen nudí

Opera Národního divadla zařadila na repertoár Manon Lescaut od Giacoma Pucciniho. Ale ani touto inscenací si nezlepšila reputaci. Je neuvěřitelné, jak její vedení pokračuje v uvádění podřadných...

30. března 2025  18:55

Proč se Miloš Forman nevzdal? Připomeňte si jeho začátky v Hollywoodu

Exkluzivní podcast Miloš Forman: Drž se toho snu přibližuje v šesti epizodách fascinující život jednoho z našich nejvýznamnějších filmových režisérů. Třetí díl vypráví o období, kdy Miloš Forman...

30. března 2025  17:10

Zemřel herec Richard Chamberlain, proslul seriálem Dr. Kildare či filmy o mušketýrech

Ve věku 90 let zemřel americký herec Richard Chamberlain. V 60. letech se proslavil v seriálu Dr. Kildare a později v minisériích jako Šogun nebo Ptáci v trní. O jeho úmrtí informoval v neděli server...

30. března 2025  15:09,  aktualizováno  15:13

Už jsem připravená na všechno. S Mornštajnovou o nové knize i staré kauze

Premium

Jedna z nejčtenějších českých spisovatelek současnosti vydává v květnu svou sedmou knihu pro dospělé. Alena Mornštajnová sepsala příběh o tom, jak se vypořádat s minulostí a pokládala si i základní...

30. března 2025

Jak asi dopadnou hollywoodští ztracenci v říši jménem Minecraft

Premium

Alespoň z doslechu ji znají i lidé, kteří ji nikdy v životě nehráli, a od roku 2009, kdy počítačová hra Minecraft vznikla, se její fanoušci na YouTube počítají v milionech. Nyní pod názvem Minecraft...

29. března 2025

Ceny Žebřík ovládl Střihavka. Porotci ocenili Homo Sovietikus od Monkey business

Akustické trio Pan Lynx otevíralo včera třiatřicáté hudební ceny Žebřík, které se konaly v Plzeňském Prazdroji. Hudební imaginace a lyrika projektu Michala Skořepy dokázaly výborně naladit fanoušky v...

29. března 2025  10:30

RECENZE: Anastacia svým hlasem div nezbořila pražské O2 universum

Premium

Do Prahy se americká stálice Anastacia vrátila po více než dvou letech a ve vyprodané hale O2 universum přesvědčila, že se o své publikum obávat nemusí. Program postavený na jejích největších hitech,...

29. března 2025  9:23

TELEVIZIONÁŘ: Kino Majestic mu vrátí paměť. Úplně jiný Jim Carrey

Režisér Frank Darabont, tvůrce slavných děl Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle, si výjimečně odskočil od předloh svého přítele Stephena Kinga, když v roce 2001 natočil Majestic.

29. března 2025  6:30

Hádek a Ryška hledají vraha. Podle detektivky roku vznikají Stvůry

Na počátku stojí brutální vražda mladé studentky a když dvojice kriminalistů doufá, že už záhadu konečně rozluštila, nové důkazy ji donutí, aby začala s vyšetřováním zase od nuly.

28. března 2025  16:45

RECENZE: Bomba Bombarďák není, ale muzikantské fajnšmekry Olympic potěší

Premium

Stačilo by doplnit jedno písmenko a mohli bychom napsat, že po Kaťatech přichází Olympic s Bombarďáky. Ale odpusťme si laciné humory, nové album klasiků českého bigbítu se jmenuje Bombarďák a není...

28. března 2025