Z představení El Príncipe Constante podle hry Pedra Calderóna de la Barky Vytrvalý princ | foto:  Divadle v Celetné

Vytrvalý princ, který se nechal umučit pro své bližní, míří do Celetné

  • 3
Jednou z prvních premiér nastávající divadelní sezony bude inscenace nazvaná El Príncipe Constante podle hry Pedra Calderóna de la Barky Vytrvalý princ. V sobotu 15. září ji uvede v pražském Divadle v Celetné divadelní společnost Masopust.

Hlavní role ztvární v režii Štěpána Pácla a úpravě dramaturgyně Terezy Marečkové Miloslav König, Pavla Beretová, Patrik Děrgel, Jiří Panzner a Radovan Klučka.

Nejbližší reprízy se uskuteční 21. září a 9. října," informovala produkční Viktorie Schmoranzová. Inscenace El Príncipe Constante měla předpremiéru 11. července v Mezinárodním centru současného umění Meetfactory.

Vytrvalý princ je zásadním dílem světové dramatické literatury; přesto se v Čechách nikdy nehrálo. Pro divadelní společnost Masopust má každopádně tento text návaznost na dosavadní práci. Ať už to byly texty současné dramatičky Lenky Lagronové nebo básnické drama Konec masopustu Josefa Topola, či Ibsenův veršovaný epos Brand-Oheň. Podobně jako ve Vytrvalém princi se v nich snoubila lyrika s groteskností a silné sdělení s bravurním scénickým jazykem.

Z představení El Príncipe Constante podle hry Pedra Calderóna de la Barky Vytrvalý princ

"Tuto hru Calderón napsal jako adorační drama o národním světci, svatém portugalském princi Fernandovi, který se nechal v polovině 15. století umučit v arabském zajetí, aby ušetřil křesťanské město Ceutu před zkázou.

Proto je zde princ od začátku do konce svatý. Proto je boj proti Maurům ve jménu křesťanského Boha svatý a posvěcený," uvedl režisér Pácl.

Ze hry Vytrvalý princ

Pro inscenaci bylo třeba podle něj postavu zpochybňovat, nalézt její slabiny, které vedou k fanatismu, jímž přebíjí pochyby. "Bylo nutné přikročit k úpravě, která by text přiblížila současnému divadelnímu jazyku a zvýraznila otázky, jež jsou dodnes v Calderónově textu živé. Tedy co je v životě člověka opravdu důležité: zda je to láska, víra a lidská důstojnost, nebo klid a bezpečí získané politickým obchodem," dodala Marečková.

Obecně prospěšná společnost Masopust vznikala během práce na inscenacích Lenky Lagronové Království (2006), Topolova Konce masopustu (2008) a Ibsenova textu Brand-Oheň (2010). V čele s režisérem Štěpánem Páclem a dramaturgyní Terezou Marečkovou se pokouší prověřovat hodnoty a ctnosti člověka v mezních situacích, rezonujících s dnešní dobou. Zatímco předchozí inscenace vznikaly pod hlavičkou občanského sdružení Transteatral, tato inscenace vznikla pouze v produkci společnosti Masopust.

,