V Domě U Kamenného zvonu ji včera zahájila Galerie hlavního města Prahy. Potrvá do začátku června. "Sklenář dokázal spojit inspiraci Archimboldem na jedné straně a čínskou kaligrafií na straně druhé. Šlo mu o propojení i kresby s malbou a o setření rozdílů mezi těmito technikami," vysvětlil jeden z autorů výstavy Karel Srp.
Výstava je výstupem více než tříletého pátrání v archivech a galeriích, kdy se nakonec podařilo shromáždit přes dvě stovky olejomaleb a tisíc Sklenářových kreseb. Výstava je vlastně první Sklenářovou retrospektivou od roku 1980, kdy se rozhodl svoji tvorbu ukončit.
"V sedmdesáti letech zlomil paletu, jeho odchod do ústraní byl symbolický po vzoru čínských mistrů, kterých si tak vážil a jejichž tvorbu obdivoval," vzpomíná jeho synovec, jmenovec a galerista Zdeněk Sklenář.
Kurátor výstavy Ivo Binder považuje Sklenáře za jednoho z našich největších malířů druhé poloviny 20. století. "Přitom se nikdy nezapojil do činnosti výtvarných skupin, nechtěl být svázán jakýmikoli doktrínami nebo programy," uzavírá.