Psychiatrická léčebna v Burundi

Psychiatrická léčebna v Burundi - Vítězný snímek World Press Photo 2007 - Aktuální témata (série) | foto: © AFP - Jose Cendon

Výstava World Press Photo: odbytý průmysl

Vykazovat bezmeznou radost nad faktem, že do Prahy zavítá kolekce vítězných snímků ze soutěže World Press Photo (WPP), z toho jsme již vyrostli; nepíše se první polovina 90. let, kdy tomu tak bylo.

Má se už za samozřejmé, že mezi několika desítkami zemí, jimiž cestují kolekce WPP, se nachází i Česko. Tato samozřejmost dovoluje věnovat se věcnému zhodnocení expozice.

Kasa musí cinkat
U výstavy WPP je nezbytné rozlišovat mezi samotnými fotografiemi a jejich prezentací. Ta se navíc dělí na "hmotu", již poskytli holandští organizátoři, a na její české zprostředkování.

Osvětlení chodeb a sálů v pražském Karolinu je buď žádné nebo špatné, takže řada prací tone v šeru (například silné snímky z Konga od Josého Cendána). Kompozice panelů je zmatečná proto, že prostory Karolina jsou pro tuhle akci malé.

Přilípnuté překlady popisků neprošly náležitou jazykovou úpravou. Pod snímek Holanďana Petera Scholse, jemuž tuzemští organizátoři přiřkli Cenu Prahy, napsali chybné datum: francouzský fotbalista Zidane nebouchl hlavou Itala Materazziho ve finále mistrovství světa 9. června 2006, nýbrž o měsíc později.

Samostatnou kapitolou jsou výstavní panely zhotovené holandskými pořadateli – několik jejich sad souběžně putuje po světě. Dramaturgie panelů, na nichž jsou vítězné fotky vytištěny, několikrát neorganicky spojuje práce z různých kategorií a určujícím výrobním principem je maximální ekonomičnost (WPP sice byla založena v roce 1955 jako nezisková organizace, nicméně nejde o žádnou charitu, nýbrž o "šlapající" podnik). A jednou věcí je obsah panelů, druhou reálná podoba děl.

Jestliže problém není u exponátů v kategoriích jednotlivých snímků, potom v kategoriích sérií vážný problém existuje: stačí porovnat podobu sérií na panelech s tím, co nabízejí stránky www.worldpressphoto.org. Pro výstavní potřeby jsou série početně redukovány. Kdo se na pražské představení WPP chystá nebo je už absolvoval, nechť si na internetu projde galerii vítězů; o obrazových kvalitách a smyslu oceněných sérií si tak udělá daleko lepší představu.

Plně digitalizováno
K vítězným dílům jako takovým poznamenejme pouze toto: nejde o ročník kvalitativně výjimečný v žádném směru. Fotografie roku – záběr Američana Spencera Platta, na němž mladí Libanonci projíždějí rozbombardovanou čtvrtí v jižním Bejrútu – je vynikající. Technicky se vlády naprosto ujala digitální fotografie.

Nevede to k výrazové unifikaci: zdokonalování téhle technologie je natolik rychlé, že ve fotožurnalismu již dnes dobře umožňuje "starou dobrou" volbu mezi možností vyjádřit se černobíle nebo barevně.

Četnost černobílých prací dokonce může překvapit, ale je dána tím, že autoři často snímají témata, najmě sociální, jimž redukovaná škála více konvenuje. Za nadále neuhýbavý pohled na bolesti lidstva, za anticelebritálnost zasluhuje World Press Photo uznání.   

World Press Photo 2007
Praha 1, Karolinum, pořádá Agentura A. K. L. za finanční podpory hl. m. Prahy (www.wpppraha.cz). Výstava trvá do 7. října, otevřeno denně 10–18 hodin, plné vstupné 90 korun, snížené 50 korun.
Hodnocení MF DNES: 40%

,