Obraz Schůzka ozvěn od Martina Edera

Obraz Schůzka ozvěn od Martina Edera | foto: Galerie Rudolfinum

Výstava Spodní proud v Rudolfinu nemá strach z kýče, krve ani prostitutek

  • 2
Němec Martin Eder, Jonathan Meese narozený v Japonsku a žijící v Berlíně a dva Češi, Jiří Straka a Josef Bolf, představují díla z posledních několika let, jejichž námětem jsou ty nejtemnější představy, odvrácené hlubiny lidského myšlení, fobie a nejzazší hranice pokleslého vkusu.

Martin Eder - ZdáníJejich skupinová výstava v Rudolfinu, která začala minulý týden, se jmenuje Spodní proud. Je hororová, ale povedená.

Obrazy Straky, Bolfa a Edera mají monumentální rozměry. Jiří Straka pro zobrazení svých vanitas i vyvržených bytostí používá klasickou čínskou tušovou malbu, na niž je ovšem divák zvyklý v miniaturním měřítku čínských kreseb, a nikoli v tak obrovských rozměrech, které ještě umocňují vyhřezlá těla zvířecích mrtvol.

Kresba, kýč a hlína

Eder nezastírá hru s kýčem, naopak ji před návštěvníkem doslova obnažuje, ať už jde o ženy, psy či kočky. Na chvíli se tak ocitnete v síni zalité hmatatelnou trapností, kde se i kustodky hlídající díla snaží nedívat na nahé postavy na zdech.

Meese ve svých skulpturách vystavených v dalším sále odkazuje k evropskému sochařství napříč stoletími, jeho postavy místy připomínají mutanty vzešlé z šílených pokusů.

Josef Bolf - Atrium 2

Jsou to sochy osobních démonů téhle civilizace, jeho Dr. Pounddady nápadně připomíná Romula a Rema, Suzy Wong odkazuje k anonymitě prostitutek kdekoli na světě.

Každým rokem brutálnější

Přehlídka vrcholí sálem s šokujícími obrazy Josefa Bolfa, který je každým rokem lepší (rozuměj brutálnější). Jeho krvácející a uslzené postavy dřív vycházely z nekonkrétní či zvířecí říše, v pracích vytvořených speciálně pro Rudolfinum jsou však umístěné do pražské školy, kterou sám jako dítě navštěvoval.


Je to stejná stavba, jakých po republice před dvaceti lety stávaly desítky. Bolfovy dětské postavičky se však touhle školou pohybují jako hororovou scénou a zbytky krvácejících těl poházených kolem se ani nesnaží ukrýt, spíš je jen tupě vnímají.

Martin Eder - Teplo


A právě zde nejsilněji vystupuje spodní proud z názvu výstavy. Ten, který se táhne lidským podvědomím i dějinami a občas krvavě vypluje na povrch.

"Ve chvíli, kdy svůj vnitřní problém pojmenuju, uchopím, namaluju, dostane se v mozku do škatulky vyřízeno. Ale i tam může vybuchnout," řekl Bolf v jednom rozhovoru. Takový výbuch je slyšet i uprostřed ztichlého Rudolfina.


Jiří Straka - SamsaraVe vší úctě k působivým Strakovým kresbám, Ederovým kýčovitým fantaziím a Meeseho odporným bronzovým a hliněným mutantům Bolf je magnetem téhle výstavy. Jeho spodní proud je nejuvěřitelnější ze všech čtyř vystavených.

J. STRAKA,M. EDER,J. MEESE,J. BOLF
Spodní proud
Galerie Rudolfinum, Praha, do 16.8., vstupné 120
HODNOCENÍ MF DNES  80 %