Rok 1918 byl přelomový. Vznik samostatného Československa vybudil tuzemské výtvarníky, sochaře či architekty k nebývalému vzedmutí a nadšení z nové republiky se projevovalo také v dobové estetice. Výstavu nazvanou Národní styl - kultura a politika připravila Národní galerie spolu s Vysokou školou uměleckoprůmyslovou a v pražském Veletržním paláci se bude konat až do 2.června.
Masarykové a legionáři
Výstava je rozdělená na dvě části. První, zaměřené na dobový interiérový design, nábytek a bytové doplňky, dominuje velká podlouhlá "chalupa". Ve skutečnosti jde o obří vitrínu, která skrývá několik různě zařízených tehdejších místností.
Chalupu zdobí citát básníka Václava Nebeského a skrze výřezy v některých písmenech je možné si exponáty prohlédnout. "Velké množství z nich se dosud nikdy nevystavovalo. Byl to nábytek vyrobený pro soukromé klienty, jako třeba dětský pokoj od architekta Pavla Janáka," říká autorka výstavy Vendula Hnídková.
Jednotlivé průzory do místností jsou barevně rozdělené. Na jedné straně je zelená Legiobanka, v níž lze nalézt třeba fotoalbum z tábora legionářských dětí. Na druhé pak lidový byt, o kterém se jednu dobu uvažovalo jako o typizovaném bydlení pro chudší, a v něm si lze jako jistý protipól prohlédnout falešnou bankovku.
Legionářská tematika prostupuje i druhou částí výstavy. "Prezident Masaryk vždy zdůrazňoval, že to byli právě legionáři bojující na třech frontách první světové války, kdo se nemalou měrou podíleli na vzniku Československa," připomíná Hnídková.
Jak vznikl pomník v Ratibořicích
Nejdříve je to tedy videosekvence, která ukazuje, jak vypadala Legiobanka tehdy a jakou podobu má nyní. A pak na ochozu následují plastiky a sochy z první poloviny 20. let, několik pomníků a bust T. G. Masaryka a hlavně reliéf z průčelí Banky československých legií, dnešního Paláce Archa. "Ten reliéf si ve skutečnosti zpříma a v klidu neprohlédnete. Za zmínku stojí, že výjevy ze života legionářů jsou v podstatě velmi drsné," podotýká Hnídková.
Typický projev národního stylu by nebyl kompletní bez Babičky Boženy Němcové. Výstava představuje několik přípravných modelů na pomník v Ratibořicích.
Expozice národního stylu je ohraničená lety 1918-25. Vznik samostatného státu je jasný. Ale proč 1925? "Tehdy se konala velká výstava interiérového designu v Paříži. Naše výprava získala spoustu ocenění, ale po návratu domů ji místní avantgarda dost ztepala," vysvětluje autorka výstavy. První romantické období končilo a nastoupila nová éra.