Výstava Toyen, vlastním jménem Marie Čermínové, byla oproti původně plánovanému ukončení pro velký zájem prodloužena o tři týdny. Kvůli dalšímu programu galerie, jímž bude výstava výtvarníka Zdenka Rykra začínající 21. září, však další prodloužení není možné. Přehlídka uměleckých děl takového rozměru, jako je výstava Toyen, je ojedinělou událostí, protože shromáždit desítky obrazů z celého světa včetně zámoří je pro české galerie náročným úkolem.
Jen svoz obrazů z 19 českých muzeí a galerií a dalších soukromých sbírek i muzeí z 11 zemí včetně Venezuely a Spojených států stál podle mluvčí 2,5 milionu korun. Celkové náklady na výstavu dosáhly pěti milionů korun. Retrospektiva jedné z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění tohoto století poprvé ukazuje vývoj tvorby Toyen v maximálním rozsahu, od raných prací ze začátku 20. let až po léta sedmdesátá.
Zahrnuje obrazy, kresby, grafiku a knižní ilustrace. Připomíná vazby Toyen k malíři Jindřichu Štýrskému a básníku Jindřichu Heislerovi, ale také k českým básníkům téže generace a k představitelům pařížské surrealistické skupiny - především k André Bretonovi a k Paulu Éluardovi.
André Breton (vlevo), Toyen a Benjamin Péret v Saint-Cirq-la-Popie, 1956. |
Noční slavnost, 1929, olej, plátno, soukromá sbírka, Praha. |
Ráj černochů, 1925, olej, plátno, soukromá sbírka, Paříž. |
Opuštěné doupě, 1937, olej, plátno, Státní galerie výtvarného umění v Chebu. |
Paraván, 1966, olej, koláž, plátno, Musée d´Art Moderne de la Ville de Paris. |
Mýtus světla, 1946, olej, plátno, Moderna Museet, Stockholm. |