Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Kostlivec v rajské omáčce. Jednoduchý, silný, energický

  16:26aktualizováno  16:26
Zdařilá výstava v brněnské Wannieck Gallery ukazuje obrazy dlouho ukryté jen v depozitáři. A nepřipraveného diváka mohou i povalit.

Z výstavy Kostlivec v rajské omáčce (Václav Stratil, Kino Noki Tokio, 2004) | foto: Wannieck Gallery

Aktuální výstava ve Wannieck Gallery v Brně nemohla mít výstižnější název než Kostlivec v rajské omáčce. Na první pohled je její jméno expresivní podobně jako bílé kosti vyčuhující z červeného hrnce. Přesto se v druhém plánu vrací smutek, podobně jako dominuje šedá a jakýsi žal v očích mrtvoly na obrazu Václava Girsy, podle něhož dostala expozice název.

Kostlivec v rajské omáčce

Místo konání: Wannieck Gallery, Ve Vaňkovce 2, Brno

Výstava trvá do 29. září 2013.

Hodnocení­: 75%

Koncept je jednoduchý. Přes prázdniny vystavuje galerie obrazy, které zatím až na výjimky neměl nikdo v České republice možnost vidět, depozitáře opouštějí poprvé. Přesto je očekávatelná, zejména zastoupením autorů, na nichž se sbírka Richarda Adama dlouhodobě profiluje.

Je tu Petr Nikl už z roku 1986 i veskrze současný, Jiří Sopko a jeho nádherní Tukani, Areál Michaela Rittsteina. A také děsivý Jiří Načeradský či divý Vladimír Skrepl. Z mladé generace třeba Skreplův žák Václav Girsa, jehož malby učitele nezapřou. Nebo Evžen Šimera, jeho roztékaná plátna mají čím dál tím blíž k Pollockově estetice.

Fotogalerie

Starší generace se prolíná s mladší, a na hraně střetu tak vystupuje síla sbírky, která neustrnula v devadesátých letech, či krátce po roce 2000, byť v zastoupení tohoto období je snad nejhutnější, ale mapuje i žhavou současnost malby a její solitéry. Závěr Kostlivce patří Vladimíru Houdkovi, Josefu Archerovi a Davidu Hanvaldovi.

Kostlivec v rajské omáčce srší energií, každý z vystavených obrazů vyzařuje zejména skrze svoji barevnost a údernost vlny, které snad mohou nepřipraveného návštěvníka povalit. Méně by v tomhle případě bylo více, už po první polovině výstavy musí být divákova mysl zahlcena.

Stále tentýž styl instalace, bez ohledu na poměrně velké odstupy děl, nenahrává nerušenému kontaktu diváka s obrazem a člověk začne po chvíli toužit po paravánu, za který by se mohl schovat před palbou obrazů a soustředěně vnímat jen jednu malbu. Je to zkrátka frontální útok. Vydařený, ale příliš intenzivní. Přesto by rozhodně neměl uniknout pozornosti. Stále platí, že ač se potýkala s právními či provozními problémy, tak výstavy Wannieck Gallery umí.

Po malbách čeká galerii v září velká změna. Podzimní expozici totiž připraví Rafani. Ti, dá se předpokládat, přinesou konceptuální zklidnění.





Hlavní zprávy

Ovesné košíčky plněné jogurtem
Ovesné košíčky plněné jogurtem

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.