Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výstava Nikla, Kokolii, Sopka a dalších avizuje nový kurátorský přístup

  9:51aktualizováno  9:51
Galerie hl. m. Prahy vystavuje v Městské knihovně díla 26 českých umělců různých generací. Společným znakem tvůrců je důraz na formu a základní a jednoduchý tvar – kruh, čtverec, obdélník, kvádr či kouli. Výstava potrvá do 1. května.

Z výstavy Fundamenty a sedimenty (pohled do expozice) | foto: ČTK

Kurátor projektu s názvem Fundamenty a sedimenty Petr Vaňous vybral díla Vladimíra Kokolii, Petra Nikla, Jiřího Petrboka, Ivana Pinkavy, Jiřího Sopka, Lubomíra Typlta a dalších.

Loňský rok byl v galerijním prostoru Městské knihovny zasvěcen velkým retrospektivám a souborným výstavám, letos galerie zvolila jinou taktiku. První výstavní projekt tohoto roku je věnován současnému umění prezentovanému naprosto exaktním kurátorským přístupem. "Je to taková sonda do současného umění z úhlu poststrukturalismu, je to vysoce promyšlený intelektuální projekt," řekl šéfkurátor galerie Karel Srp.

Teoretik umění Vaňous uvedl, že jednotlivé autory vybral podle určitého klíče. Tím byl důraz na formu a tvar. Všechna vystavená díla nesou určité znaky a poselství, která jsou jinak platná v různém čase a výstavním kontextu.

Z výstavy Fundamenty a sedimenty (Vojtěch Míča: Bunkr – Něžné prefabrikáty)

Zastoupena jsou všechna dnešní výtvarná média, obrazy, plastiky, videa i zachycení performance. Přínosem projektu je podle Srpa také to, že kurátor oslovil nejen zavedené osobnosti výtvarného umění, ale i méně známé autory vycházející z moravských výtvarných škol, například Josefa Mladějovského z Ostravské univerzity.

"Za základním výběrem děl je snaha o postižení jakéhosi esperanta forem, bez jednoznačného významového a tedy i ideologického ukotvení," řekl Vaňous.

Výstava je instalována podobně jako tekoucí řeka – má své dynamické části (tok) a statičtější zálivy (přehrady). Tok odpovídá plynutí forem, přecházení z jednoho formálního světa do druhého. Druhou část tvoří pět oddílů (přehrad), které vždy v určitém shluku zpomalují tok instalace a zaměřují se na některou z forem.

Z výstavy Fundamenty a sedimenty (Markéta Hlinovská: Helium)

Jediným výrazně odlišným exponátem výstavy je poválečný antifašistický film Vzpoura hraček z roku 1946. Snímek tvoří kontrastní prvek k ostatním dílům.

Zároveň je podle kurátora Vaňouse vhledem do dílny, kde něco vzniká, odkrývá se tam zázemí vzniku forem. Zařazení snímku na výstavu a jeho vyjmutí z historické časové struktury prý umožňuje nový náhled na film, který lze rázem sledovat oproštěně od určitého dobového podtextu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Ferda Mravenec, Brouk Pytlík a laso, 1948
Výstava připomíná devadesát let od zrodu Sekorova Ferdy Mravence

Od pátku po celé prázdniny si můžou děti zdarma prohlédnout ilustrace Ondřeje Sekory. Výstava nazvaná Ferda Mravenec 90 se koná v pasáži Paláce Koruna na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.