A nejde o úroveň českých a slovenských fotografů. Organizátoři výstavy však zaměňují kvalitu za kvantitu a velmi povedené snímky utopí v moři slabších fotografických cyklů. Pokud divák skutečné skvosty přece jen vyhmátne, těžko mu fotografie ve formátu A4 zanechá v paměti výraznou stopu.
Výstava představuje na šest set snímků osmatřiceti oceněných autorů v osmi kategoriích. Ohlédnutí za událostmi minulého roku vévodí hromadná havárie na D1. David W. Černý z agentury Reuters poslal do soutěže jediný snímek - a vyhrál. Mezi vraky aut se do modré deky halí dvojice otočená zády k divákovi.
Vojáci, drogy, kuchaři
Mezinárodní porota hodnotila vítěznou fotku jako "práci, která je symbolem nebezpečí spojeného s naší závislostí na automobilech". Nepatří však k těm, které kromě zobrazení důležité události mají také hlubší poselství a kladou důraz na estetickou kvalitu snímku.
Snímek havárie by tedy rozhodně neměl zastínit i další obrazové výpovědi, které v osmi kategoriích porota ocenila cenami Zlaté oko. Hrůzyplná reportáž Michala Novotného (Lidové noviny), který podnikl cestu do válečné zóny v Afghánistánu a zachytil tamější výcvik české elitní jednotky, si Zlaté oko v kategorii Reportáž rozhodně zaslouží.
Podobně jako Alžběta Jungrová čestné uznání, které jí porota udělila za reportáž o drogách na pákistánko-afgánských hranicích. Fotografie slovenského autora Martina Kollara zase mají blízko ke konceptuální fotografii. Za tyto estetizované hrátky v cyklu Armádní kuchaři získal Kollar cenu v kategorii Portrét.
Czech Press Photo je kvalitou snímků rok od roku blíž ke světové soutěži, koncepce výstav se však stále liší. Dočkáme se někdy opravdu obrazově silné výstavy Czech Press Phota, které by stačila pětina rozměrných, kvalitně vytištěných tisků, tak jak nám to každoročně předvádí World Press Photo?
Czech Press Photo
Staroměstská radnice v Praze, výstava trvá do 30. ledna 2009, vstupné 100, snížené 50 korun.
Hodnocení: 50 %