Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warhol na Hluboké. Nabízí výstava originály, nebo jen „lepší“ plakáty?

  7:38aktualizováno  10:03
Expozice nazvaná Andy Warhol - Zlatá šedesátá nabízí umělcovy obrazy, tisky i jeho osobní předměty. Vyvstaly však pochybnosti, zda jsou všechna díla originální.

Zhruba 90 velkoformátových portrétů, obaly desek, předměty z života Andyho Warhola i zmenšenina The Factory budou od soboty k vidění v jízdárně zámku Hluboká. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na první pohled obyčejná dodávka a v ní desítky obrazů zabalených v prostých fóliích jako při běžném stěhování. Pohled, jenž se naskytl případným svědkům příprav výstavy Andy Warhol - Zlatá šedesátá, budil oprávněně pochyby, zda skutečně jde o originální díla amerického malíře. Expozice začala u příležitosti oslav šedesátého výročí Alšovy jihočeské galerie a potrvá do 29. září.

S autenticitou Warholova díla je to skutečně složité. "Vládne v tom pořádný chaos, protože Warhol podobně jako třeba Dalí toho udělal strašně moc," tvrdí grafik Michal Cihlář, jenž se před lety podílel na vzniku Warholova muzea ve slovenských Medzilaborcích. "Vodítkem může být, pokud je na obrazu vzadu razítko Nadace Andyho Warhola," dodává Cihlář.

Podle kurátora hlubocké výstavy Miroslava Houšky všechna díla potvrzení od Warholovy nadace mají. Platí to i pro pozdní tisky ze série Sunday B. Morning, z nichž na výstavě visí třeba slavná Marilyn Monroe. "Nadace si hlídá, že jsou sítotisky vyráběné podle původních šablon. Je pravda, že zrovna tahle série vznikla až po Warholově smrti, ale jde o autorizovaná díla. Jednotlivé kusy se s trochou štěstí dají na americkém trhu koupit," tvrdí o kontroverzní části výstavy Houška.

Dále jsou na výstavě i litografie zapůjčené z amerického Carnegie Museum of Arts. "Ty vznikly v roce 1986 a Warhol sám na jejich výrobu dohlížel, jsou také číslované tužkou," dodává kurátor.

Co se stěhování týká, připomíná zážitky ze čtrnáct let staré Warholovy výstavy ředitelka českokrumlovského Egon Schiele Art Centra Hana Jirmusová. "Dvoumetrový obraz Elvise Presleyho, umístěný samozřejmě ve zvláštní klimatizované bedně, cestoval vojenským speciálem. U amerických zápůjček navíc někdy majitelé trvali na smlouvě s pojišťovnou přímo ve Státech. Nebyla to jednoduchá výstava," říká.

"Stěhovací auto je vypolstrované a jednotlivá díla jsou v něm ještě navíc pevně uchycená. Vím, že to může vypadat amatérsky, ale není tomu tak," vyvrací spekulace o nestandardním transportu kurátor Houška. "Jak budou obrazy zabalené, to záleží na vypůjčiteli. My bychom je určitě vraceli raději v bublinkové fólii, ale někteří to nechtějí. Ona se totiž na dílo může otiskovat, a tím ho poškodit," dodává.

Autoři: ,


Témata: Marilyn Monroe




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.