Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vykašlete se na umění, neztrácejte čas

  17:46aktualizováno  17:46
Neztrácejte čas uměním je titul výstavy maleb a instalací rakouského umělce Markuse Huemera, představitele mediálního manýrismu, v pražské Galerii Jiří Švestka.

Markus Huemer: Net Flora | foto: Galerie Jiří Švestka

Markus Huemer se narodil v roce 1968 v Linci, dnes žije a pracuje v Berlíně. V České republice se představil poprvé v roce 2005, a to na pražském bienále v Karlíně. Na začátku letošního roku byly jeho práce vystaveny v Rakouském kulturním fóru v Praze.

Markus Huemer ve svých obrazech, instalacích a projekcích spojuje mediální umění s tradičními uměleckými tématy a motivy. Při své práci se intenzivně zabývá obrazem samým, způsobem jeho konstrukce, přenosu a interpretace.

Svou tvorbu, při které se silně inspiruje médii a technologií, aniž by se z ní vytrácela poetická a estetická sdělení, charakterizuje sám Huemer jako mediální manýrismus. Inspirace Jacksonem Pollockem a Sigmarem Polke je patrná ve většině jeho prací. Stejně jako jeho ironizující odstup od "klasického" umění.

Huemerova výstava v Galerii Jiří Švestka je rozdělena do tří částí. Úvodní z nich, nazvané Action Painting, dominuje černý prostor se stovkou živých ptáčků zebřiček. Kuželovitý paprsek bílého světla dopadající na podlahu vytváří velmi zajímavý obraz. Pohyby zebřiček v kleci a jejich siluety ovlivňují rozložení světla v ní, a tím i celkový efekt celé instalace. Jejich trus, který zůstává ležet na zemi, vytváří náhodné vzory připomínající Pollockovy "drip paintings".

Černá krabice, black box, která se v osmdesátých letech stala paradigmatem mediálního umění, je základním prvkem Huemerovy instalace. Ta má ale další dvě umělecké roviny - proces vzniku abstraktního obrazu, který se dál mění a vyvíjí, a výsledná kresba na podlaze. "Vznik obrazu není v tomto případě plánovaným dílem jeho autora a výsledek je věcí náhody," popisuje instalaci Markus Huemer. "Středem pozornosti není jen výsledný obraz, ale hlavně proces jeho vzniku."

Podle staré římské tradice jsou ptáci proroky budoucnosti. V tomto kontextu jsou i zebřičky jakousi předzvěstí nejen toho, co bude k vidění v dalších částech výstavy, ale i možného vývoje obrazu. 

I pro další části výstavy je hlavním východiskem fauna a flora. Ptáci v sérii kreseb Augurs (augurs = lat. prorok) vypadají jako zvětšené tečky z obrazů Sigmara Polkeho, ke kterým Huemer přimaloval dvě malé nožičky. S ironií sobě vlastní tím dokazuje, že "Polkeho genialita může být pomocí několika malých čar ještě více zdůrazněna."

Velmi osobitý a často ironický nádech mají všechna vystavená díla i jejich názvy, např. malba I could have painted you a political painting nebo DVD instalace It could be a good painting again. Na obrazech výrazně dominuje modrá barva digitálního prostředí, kromě ní používá Huemer jen černou a bílou.

Už dříve manýrističtí umělci dávali najevo svůj negativní postoj k vžitým uměleckým doktrínám. Také Huemer deformuje a ničí akceptovaný moderní styl a mění strukturu starých médií, zejména malby, do médií nových. "Mediální manýrismus je spíš jakýmsi způsobem uchopení tradic a předvídání než uměleckým stylem," upřesňuje Markus Huemer.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Kovová plastika pro pátera Josefa Toufara. Její autor, uznávaný sochař Olbram...
OBRAZEM: Socha pro Toufara i Ifigenie. Připomeňte si dílo Olbrama Zoubka

Akademický sochař Olbram Zoubek, který ve čtvrtek ve věku 91 let zemřel, za svůj život vytvořil nespočet zásadních děl pro českou i světovou výtvarnou scénu....  celý článek

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.