Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vykartáčovaný Hamlet nadchne i zklame

  1:00aktualizováno  1:00
Hamlet ve studiovém Dejvickém divadle se nebude podobat inscenaci Hamleta třeba na scéně Národního divadla, to jediné lze říci s jistotou předem.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Kdo očekával experiment, nový pohled na klasickou tragédii, nemohl být zklamán. Koho zajímalo herecké obsazení, musel být překvapen. V titulní roli Jaroslav Plesl, jako Claudius Jiří Langmajer, coby Duch Hamletova otce Stanislav Zindulka.

V úloze Gertrudy se představila Hana Seidlová, jako Polonius Václav Mareš a v roli Ofélie Vanda Hybnerová. Představitelé natolik odlišných hereckých stylů, až můžeme režiséra Miroslava Krobota podezřívat, že nesourodost zde byla záměrem.

Hamlet novýma očima
Krobot  však vycházel z pokusu přečíst Hamleta jakoby novýma očima. Určujícím scénografickým prvkem jsou plechové šatní skříňky: po nurý hrad Elsinor se tím proměnil v domácké zázemí jakési fabriky či hotelu, kam si i král zajde na skleničku.

V druhé části se ze šatny přeneseme na pobřeží Baltu; lehátkový koš proti studenému větru nám připomene někdejší dovolené v NDR. Hudební předěly pak mají hektický rytmus módní balkánské dechovky.

Na takovémto hřišti se potkávají Shakespearovy postavy podle nového "jízdního řádu", který jim napsal dramaturg Karel Fr. Tománek. Odpadly kupříkladu monology. Herci si je říkají do očí: "Být, či nebýt" adresuje Hamlet Ofélii, Claudius pokání svěřuje přímo Hamletovi.

Hlavním stylotvorným prostředkem je však jazyk a jeho modulace. V hovorově znějícím překladu Jiřího Joska herci intonují, jako by si házeli repliky ze současné hry. Zejména Pleslův Hamlet vystupuje jako ironický kreativec z reklamní agentury: připadá-li mu nějaký výraz nadnesený, přidá mu ve výrazu postmoderní uvozovky.

Se stejným výsledkem sahají herci po vzájemném zlehčování; trapných odmlčení a očí obrácených v sloup bychom se nedopočítali.

Záměr to je více než čitelný: jak se budou jevit postavy a jejich vztahy v notoricky známém příběhu po vyhřebelcování kartáčem ozvláštňování a zcizování? Nutno uznat, že poměrně dlouho přináší tato omlazující kúra překvapivé i zábavné momenty. Stejně dobře vychází režisérovi i zmiňovaná nesourodost v obsazení.

Skončí kralevic dříve?
Langmajer či Hybnerová, herci schopní velkého emotivního gesta nebo dokonalé groteskní stylizace, účinně napomáhají svým zjevným potenciálem k vytváření napětí mezi hraným civilismem a náznaky tragédie.

Podobného účinku dosáhli i Stanislav Zindulka, Hana Seidlová či Václav Mareš, jejichž prvky psychologického realismu stačily ukotvit bárku fantazie a situační vynalézavosti pana režiséra a dramaturga.

Snad jenom ten revolver, který Hamletovi srazí Gertruda, když míří na Claudia, už začínal budit smích i zbytečná očekávání: Hamlet v Dejvickém skončil dříve a jinak, než jsme zvyklí. Není třeba odkazovat k pirátským vydáním Hamleta, důvod bude jinde. Prostě se přetrhla guma představivosti a Hamlet by zůstal jaksi nahý, kdyby měl pokračovat.

Jsem si jist, že divák přicházející do Dejvického na trochu jiné divadlo, bude nadšený. Mně osobně zbývá spíše zklamání: režiséru Krobotovi se tolik zalíbilo v objevování nového stylu, že se už nedostal k tomu, něco nového také říci.

WILLIAM SHAKESPEARE - Hamlet
Dejvické divadlo Praha. Překlad Jiří Josek, scénář a dramaturgie Karel Fr. Tománek, režie a spolupráce na scénáři Miroslav Krobot. Délka představení 180 minut.
Hodnocení MF DNES:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Dramatik a herec Sam Shepard
Zemřel Sam Shepard, dramatik a herec nominovaný na Oscara

Ve věku 73 let zemřel americký dramatik, scenárista, herec a hudebník Sam Shepard. Za drama Pohřbené dítě z roku 1979 získal Pulitzerovu cenu, za roli ve filmu...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.