Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vulgarita, sex - a nic...

  13:29aktualizováno  13:29
K řadě tuzemských divadel, která se rozhodla inscenovat módní "coolness" dramatiku, se přidala i pražská studentská scéna Disk: absolventský ročník DAMU tu uvedl novou hru jednoho z nejvýznamnějších britských "coolness" autorů, Marka Ravenhilla Polaroidy.

Podobně jako v předchozích textech, i zde Ravenhill odkrývá - skrze drogy, sex, násilí či homosexualitu - destruktivní působení současné společnosti; její vypjatý individualismus, nemožnost komunikace a obtížnost navázání elementárních vztahů. Z toho pramení frustrace a osamocenost postav, nutkavý pocit zbytečnosti vlastní existence. To vše Ravenhill konfrontuje generačně, když srovnává osmdesátá léta se současností.

Režisérka Natálie Deáková se rozhodla pojmout inscenaci jako sled jakýchsi fotografií-"polaroidů", které se postupně složí do příběhu. Příběhu však nepříliš důležitého. Tím hlavním zůstávají situace, výsek ze života hrdinů. Avšak stejně jako si z dovolené přivezete fotografie různé kvality, tak i tyhle téměř žánrové snímky násilníka, prostitutky, homosexuálů a hyenistických politiků mají kvalitu značně rozdílnou.

Bohužel převažují obrázky ploché a nezáživné, v nichž téměř nelze vysledovat životní osudy postav. Mluví se tu vulgárně a v tezích, což vyplývá z textu, ale vulgarita je zde prvoplánová a tezovitost naopak vykládaná jako pravda; působí to nevěrohodně a pateticky.

Vidíme tu buď reálné postavy, anebo určité prototypy - symboly, skrze něž se mají odkrýt ožehavá témata. Obojí dohromady lze spojit jen velmi obtížně; nebo alespoň tohle spojení v Disku vyznívá značně kostrbatě.

Postavy jako Nick, Jonathan, Helen a Naďa jsou totiž v inscenaci pouze nevýrazně stylizované; konverzačně, téměř bez emocí "pracují" na svém příběhu. Naproti tomu postavy homosexuálů Viktora a Tima odkrývají nejen svůj příběh, ale i své charaktery - a to prostřednictvím výrazné stylizace, vyhnané chvílemi až do parodie. Právě díky tomu se Viktor a Tom stávají určitými lidskými typy a díky tomu rovněž potlačují zmiňovanou tezovitost inscenace, a do jisté míry dokonce i nepřirozenost násilného, brutalizovaného dramatikova jazyka. Tím spíš pak ostatní vlastně nemají co hrát.

Ačkoliv se domnívám, že naše současnost není tak nenápaditá konverzačka s vulgarismy, jakou jsou Ravenhillovy Polaroidy v Disku, oceňuji, s jakým tématem se absolventský ročník celkem s úspěchem popral.

Marc Ravenhill: Polaroidy
(Divadelní studio Disk)

překlad Martina Schlegelová
Marie Špalová
Kristina Šplíchalová
režie Natália Deáková
výprava Lukáš Kuchinka
dramaturgie

Martina Schlegelová

hudba DJ NEXT
produkce Tereza Kučerová
hrají Tereza Hofová
Marek Němec
Jakub Žižka a další
premiéry  11. a 14. října

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Stylizovaná fotografie z inscenace Polaroidy (Marc Ravenhill) v pražském Divadelním studiu Disk.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.