Všichni proti všem, a všichni tak tratí

  1:00
Kritické analýzy dosavadních dvanácti ročníků Ceny Jindřicha Chalupeckého - tuzemské soutěže mladých výtvarníků do pětatřiceti let - vždy odrážely jak stav současného českého umění, tak celkovou atmosféru ve společnosti, a to nejen té „kulturní“. Reflexe nejčerstvějších událostí spojených s touto cenou musí být však vedena trochu jinak než dosud, totiž s tímto alarmujícím konstatováním: V postlistopadové éře nebylo na výtvarné scéně tristnějších poměrů, než jsou ty současné!

Ten dortík vám zasmrádá

Společnost Jindřicha Chalupeckého, která soutěž pořádá, v druhé půli 90. let litovala poklesu zájmu médií o svoji akci. Média začala zase hořekovat nad chabou profesionalitou organizátorů, kteří sice cenu umanutě přirovnávají k britské Turnerově ceně, zároveň však toho pro mediální popularizaci svého dítka příliš nečiní. Tak jako tak, společenská viditelnost soutěže na konci devadesátých let rapidně povadla.

Zlepšení přišlo s přemístěním finálové přehlídky soutěžních prací z prostor Pražského hradu do Veletržního paláce spravovaného Národní galerií. Cena tak získala záštitu v nejrespektovanější české výstavní instituci. Pořadatelé navíc sehnali silného ekonomického partnera ve společnosti British American Tobacco. Tato pozitiva byla nesporná a atraktivní, nicméně ukázala se křehkou polevou zakrývající zasmrádající dortík, který výtvarníci, kunsthistorici, galeristé i média společně upekli.

Je celkem jedno, která strana vyvolala spory mezi Národní galerií a Společností Jindřicha Chalupeckého, a dokonce i to, která strana je v právu. Každopádně jediným médii široce reflektovaným výstupem ceny je v posledních dvou letech právě vzájemné osočování jednotlivých aktérů. Loni to byl David Černý kontra Milan Knížák, letos Milan Knížák kontra mladí umělci a nové umění vůbec. To však není chyba médií, nýbrž pořadatelů, kteří mediálně nesvedou veřejnosti předvést nic jiného než vzájemné averze. Přitom takový Černý nebo letošní laureát Tomáš Vaněk jsou osoby interesantní umělecky i lidsky. Stačilo by je prostě jen líp „prodat“.

Koukejte vypadnout!

Vzájemné půtky zastiňují i fakt, že právě nyní se ve Veletržním paláci nachází to nejprogresivnější z českého výtvarného umění. Je zde k vidění přehlídka New Connection shrnující zcela nové práce dosavadních laureátů Chalupeckého ceny a obdobné slovenské ceny Tonal a pak i finálová výstava letošních kandidátů na Chalupeckého cenu.

New Connection je pozoruhodná expozice, i když z ní převažují pocity svým způsobem negativní. Jednak přehlídka natvrdo ukazuje, jak jsme se během pár let dvou samostatných států naučili ignorovat slovenskou scénu; většinu těch jmen známe málo a některá vůbec. A velmi nešťastné je to, že všem zúčastněným umělcům dalo vedení „Veletržáku“ jasně najevo, že je tady nechce. Je to přesně jako ve videoinstalaci Antona Čiernyho Na návštěvě. Čierny v létě zajel na benátské bienále a chtěl v česko-slovenském pavilónu strávit noc. Vybízel jej k tomu zdejší umělý byt Jiřího Surůvky a Ilony Némethové. Video dokumentuje umělcovu hádku s ostrahou, která mu vysvětluje, že pozvánka k návštěvě sice platí, „ale jen do šesti!“.

Podobně dopadl Jiří Příhoda, který New Connection do paláce svérázně instaloval. Jeho pojetí vedení Národní galerie akceptuje, ale jen „vocaď, pocaď“ - tedy ne v prostorách Veletržního paláce. Samozřejmě, že Příhoda obrácením výstavních panelů zády k Malé dvoraně řekl, co si o současné instituci myslí. Od toho je umělec, ne? A Národní galerie je zase od toho, aby z takto vyhraněného názoru vytřískala něco pro sebe.

Někdo už má smůlu

Na New Connection jsou zároveň patrné proměny ve složení českých porot, které v dvouletých intervalech laureáty volily. Od prvotních matadorů neoficiální scény, kteří horovali pro členy tehdy nesmírně populárních Tvrdohlavých až po dnešní, zřejmě „nejodvazáčtější“ skupinu víceméně spojenou s časopisem Umělec. Sáhnutí po Černém i Vaňkovi se proto nedá příliš chápat jako vyjádření nějakých dominantních tendencí našeho současného umění. Patří ke špičce, ale na její vrchol se dostali hlavně kvůli tomu, jak ze všedního galerijního provozu vyčnívají: Černý vysmíváním se výtvarné smetánce, Vaněk vyhýbáním se galeriím. Jejich díla proto vypovídají spíš o uvažování nynější výtvarné „opozice“ než o tom, kam bude umění v dalších letech směřovat.

Několik dobrých jmen už Chalupeckého cenu nezíská. Tomáš Hlavina byl letos ve finále potřetí za sebou a příští rok mu už bude šestatřicet, o rok tedy překročí povolený věkový limit. Laureáty proto již také nebudou Veronika Bromová, Štěpánka Šimlová, Jan Stolín nebo Filip Turek. To jen namátkou z nejvíc nabízejících se jmen. Ale aby bylo jasno: to není kritika, nýbrž poukaz na smysl té přehlídky. Kdyby věkové omezení neměla, rozhodovalo by se třeba mezi Krištofem Kinterou, Jiřím Davidem, Milanem Knížákem a Jiřím Kolářem, což by byl zážitek vskutku bizarní.

Chalupeckého cena v budoucnu však přece může a hlavně musí odrážet mnohem víc než jen kolaps komunikace na české výtvarné scéně. Ať tedy, když domluva s "Knížákovou" NG není možná, přehlídku klidně přestěhují třeba do Brna a začnou znovu. Mladých pozoruhodných umělců je tu dost a noví dorůstají. A až se díky ceně a nějakou souhrou náhod a promyšlených kroků někomu skutečně podaří prorazit v cizině, třeba se pak kunsthistorici, galeristé i média chytnou za nos a přestanou se hádat.

Tomáš Vaněk: Particip č. 22

Tomáš Vaněk se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého.

New Connection: Vladimír Kokolia - Snug. Olej na plátně, 1992.

Cena Jidřicha Chalupeckého: David Černý - Pistole. Laminát, 1994.

New Connection: Anton Čierny - Transfúzia. Interaktivní instalace, 1999.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Kateřina Vincourová - Malibu Airway KV. Textil, PVC, ventilátor, 1998.

New Connection: Michal Nesázal - Objekt - plastikové zvířátko. Malá instalace, 1993.

New Connection: Emöke Vargová - Umenie aury. 14 voskových lavic, 1995.

New Connection: František Skála - Loutkové divadlo. Dřevo, 1998.

New Connection: Vladimír Kokolia - Závit. Olej na plátně, 1996.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: David Černý - Viselec. Laminát, 1996.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Jiří Černický - Sci-fi. Fotografie, 1998.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Michal Gabriel - Staré téma. Vlašské ořechy, arašídy, pistácie, polyesterová pryskyřice, 2000.

Katalog Cena Jindřicha Chalupeckého: Kateřina Vincourová - Malibu Airway KV. Textil, PVC, ventilátor, 1998.

Autor:

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Být vtipní jako Ondřej Sokol? Takovou ambici nemáme, říká lovkyně Belladonna

28. března 2024

Rozstřel Dosud ji ve vědomostním pořadu Na lovu porazili jen desetkrát a správně odpověděla na více než 88...

VIDEO: Ruský film pro děti jde do kin. Tvůrci se postavili proti válce

28. března 2024

Ve čtvrtek 28. března bude mít v kinech premiéru rodinná animovaná dobrodružná komedie Domácí...

Dabéři Pokémona po letech spolu. Bylo to fyzicky nesmírně náročné, vzpomínají

27. března 2024

Premium Byli u začátku pokémanie v Česku. Když Ash, Brock a Misty v animovaném seriálu cestovali světem a...

VIDEO: Muzikálový fenomén. Své třicetiny oslaví Dracula velkým turné

27. března 2024  15:35

K blížícímu se třicátému výročí premiéry se slavný muzikál Dracula dočká halového turné. Od ledna...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...