Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vrcholy divadelní Plzně přijely z Rigy a Basileje

  13:32aktualizováno  13:32
Nejlepší slovenskou inscenací loňského roku – Čechovovým Ivanovem v podání Slovenského komorného divadla Martin, a moderní adaptací Brechtovy Žebrácké opery v podání budapešťského souboru Bárka Színház skončila hlavní, mezinárodní část 15. ročníku festivalu Divadlo Plzeň.

Žebrácká opera v podání souboru Bárka Színház | foto: Festival Divadlo Plzeň

Do středy pokračuje projektem Sever na českých prknech, který představují čtyři současné české inscenace severských autorů.

Na festival přijelo deset zahraničních a čtrnáct domácích souborů, které nabídly více než čtyřicet inscenací a inscenačních projektů.

Nejvýznamnější událostí bylo hostování norského Národního divadla Oslo s moderním zpracováním domácí klasiky, Ibsenovou Divokou kachnou. Režisér Eirik Stubo zbavil text dobových nánosů a soustředil se na příběh, který podal s maximální možnou civilností.

Minimalistické výtvarné i herecké prostředky a důsledná práce s pomalu plynoucím časem byly ohromující. Přesto byl výsledkem jen jakýsi chladný divadelní krystal. Aktuální výklad chyběl, emoce se nedostavovaly. Obdobně dopadla i rumunská inscenace sebedestruktivního dramatu ikony coolness dramatiky Sarah Kane Očištění. Vrcholy festivalu přišly odjinud.

Především to bylo lotyšské Jaunais Rigas Teatris, které přivezlo formálně velmi originální dramatizaci povídky současné ruské prozaičky Taťjany Tolsté Soňa. V superrealistické scéně ožívá text způsobem zcela nezvyklým.

Dva zloději se vloupají do zatuchlého bytu a na základě nalezených fotoalb je omámí příběh, který se zde v 30. letech 20. století odehrál. A oni jej prožijí znovu. Jeden z nich povídku Tolsté vypráví, druhý mlčky hraje hlavní postavu, hloupou, ošklivou, okolím vysmívanou ženu. Nejde však o schválnost: herci tak získají určitý groteskní odstup a režisér dosahuje málokdy vídaných stavů a emocí na hraně reality a snu, tragédie a frašky.

Jinak – i když rovněž s maximální snahou o autenticitu – pracuje švýcarské režisérské sdružení Rimini Protokoll. Využívá neherce a amatéry a zpracovává jejich skutečné příběhy. Inscenací Mnemopark – A Mini Train World nabídl Theater Basel jednu z nejaktuálnějších podob současného divadla, jež v reálné skutečnosti, mimo divadelní sály a provoz, objevuje novou divadelnost a uměleckou naléhavost.

Že jsou však živé i tradiční divadelní postupy, ukázaly hlavně české divadelní scény. Uhdeho Zázrak v černém domě v podání Divadla Na zábradlí, Čechovův Racek Komorní scény Aréna, artistní adaptace Senekovy Faidry Divadlem v Dlouhé nebo Goldflamovy komiksově razantní pohádky Krvavé koleno plzeňské Alfy doložily, že české profesionální divadlo reflektuje současný svět s velkou mírou uměleckého rozletu a s profesní zdatností.

V jeho špičkách mu však oproti Evropě zatím chybí odvaha vstoupit do reálného prostoru a pracovat i mimo zavedené struktury. Naštěstí existují nezávislé scény, které se o takové divadlo pokoušejí. Prezentovaly se ve festivalovém programu nazvaném Site specific.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...
Morávek a Zajíc neuspěli, na ředitele Městských divadel navrhli Přibyla

Ředitelem Městských divadel pražských bude zřejmě Daniel Přibyl. Výběrová komise vybrala jeho projekt. Jmenování musí ještě schválit pražští radní, jak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.