David a Goliáš aneb Pepička to zařídí - Fotografie z divadelní hry David a Goliáš aneb Pepička to zařídí (2007) | foto: Martin Špelda

Virtuózní komediální partie Petry Špalkové

Pokud by se Štechova komedie neodehrávala v kulisách roku 1913, mohla by od minuty fungovat jako aktuální politická satira.

Natolik sugestivně text se vším tím zákulisním předvolebním čachrováním, uzavíráním spojenectví i vymýšlením podrazů připomíná to, co dnes a denně prožíváme.

Kdyby však inscenace Ladislava Smočka sázela na konkrétní politikum, nejspíš by se s dnešním publikem minula. Jenže Smoček se nezajímá o politiku, ale o lidi v politice a právě tím, jak exponuje jejich slabosti i komické rysy, propojuje volební mumraj našich pradědečků se současností. A jako mimochodem přitom na scéně vykouzlí i atmosféru dávno ztraceného světa, kdy zázrakem techniky byl obyčejný telefon.

Zápletka se točí kolem voleb do městské rady v Praze, v nichž proti sobě stojí hokynář Václav David a komerční rada Kittrich. Davida hraje Stanislav Beneš jako starosvětsky poctivého člověka, který je okouzlený svým vzestupem. A když plamenně promlouvá o tom, jak bude hájit zájmy chudého člověka, bezděky přejímá rétoriku a manýry těch, proti nimž brojí.

Poznenáhlu se začíná podobat Kittrichovi, jenž je v podání Václava Postráneckého prototypem protřelého politika, který během vteřiny změní názor a už mu ani nepřijde, že by snad bylo důležité odlišovat pravdu a lež. Spád volebním hrátkám dodávají i další ctihodní pánové, mimo jiné hokynáři Krakeš a Kupsa a domovník Manoušek (Oldřich Vlček, Bronislav Poloczek a Milan Stehlík), kteří se jim věnují s podobně směšně opravdovým zápalem, jako když hrají kluci na plácku kuličky.

A co by to bylo za volby bez odborníka na méně elegantní práci, jímž je agitátor Šebrle, kterého ozdobil František Němec lišácky upřímným úsměvem i hadí přítulností. V Davidu a Goliášovi však nejde jen o politiku, která je u Štecha ryze mužskou záležitostí. Druhou rovinuhry představuje ženský svět, v němž dívky vyhlížejí ženichy a matky dohlížejí na rodinné zájmy.

Herečky si při ztvárnění skvostných postav a postaviček v ničem nezadají s vynikající pánskou částí souboru. Kupříkladu Taťjana Medvecká je coby Davidova manželka Marie koncentrátem všech přepečlivých hospodyněk z počátku minulého století a Martina Válková svou vdavekchtivou Kamilu obdařila přímo vražednou dávkou roztomilé tuposti.

Nejdůležitějším hybatelem a manipulátorem dění je Davidova dcera Pepička, která objedná mandle, vezme záskok u ochotníků, vyřeší milostné trable několika párů a především zažehná hrozící politický skandál. A jen tak mimochodem ještě okouzlí Kittrichova syna. Petra Špalková si v této roli počíná s virtuozitou šachisty, který rozehrává náročnou simultánní partii, ale není chladným matematickým mozkem.

Pepičku polidšťuje koketerií, které využívá k dosažení cílů, průzračně holčičím nadšením i zcela nesalonní vášnivostí, již projeví v závěrečné scéně na hromadě pytlů cibule.

David a Goliáš je vynikající komediální podívanou, ale zároveň i trošku trpkým popíchnutím. Měli bychom již odložit idealistické představy typu "nejsme jako oni" a smířit se s tím, že se mění jen politická skořápka, ale podstata lidského živočišného druhu zůstává dnes stejná jako před dvaceti či před sto lety.

VÁCLAV ŠTECH: David a Goliáš aneb Pepička to zařídí
Národní divadlo Praha. Režie a úprava Ladislav Smoček, hrají Petra Špalková, Vladislav Beneš, Václav Postránecký, Taťjana Medvecká a další. Délka 150 min.
Hodnocení MF DNES: 90%