Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vídeň zve na procházku s Rembrandtem

  0:01aktualizováno  0:01
Ve vídeňské Albertině otevřena svým rozsahem velkolepá výstava obrazů slavného holandského mistra Rembrandta van Rijna. A jako vždy, když je uspořádána souhrnná výstava slavných starých mistrů, objeví se dohady o pravosti jejich obrazů.

Zajímavostí je, že v roce 1822 měla Albertina ve vlastnictví 141 Rembrandtových obrazů, v roce 1954 se hovořilo už jen o 64 podepsaných obrazech a dnes je pravost potvrzena u 41 obrazů. Nejinak jsou na tom velké galerie v New Yorku, Paříži, Berlíně či Londýně. Například Mnichov se dříve chlubil 373 obrazy, dnes hovoří pouze o 14 dílech.

Vídeňská Albertina shromáždila soubor z padesáti galerií a soukromých sbírek. Kolekci dominuje velký autoportrét z roku 1652, majetek Kunsthistorisches Museum ve Vídni, obraz Flora z londýnské Národní galerie (1632), Krajina s kamenným mostem z let  1638-40 z Amsterdamu a madridská Sophonisba (1634). A také rytiny Ležící lev, Portrét čtoucího Tita a Starý muž s turbanem.

Celá výstava má přísný řád - chronologický i tematický. Nejprve se návštěvníci podívají Rembrandtovi do tváře v oddíle autoportrétů. Při nich se Rembrandt pečlivě učil práci se světlem a stínem, kupoval a shromažďoval Dürerovy obrazy a z nich studoval jeho mistrnou práci světla a pozadí.

Sám sebe Rembrandt portrétoval více než osmdesátkrát; nešlo jen o šetrnost při placení modelům, spíše o klid na práci a možnost soustředění, která jej vedla k obrazům vlastní tváře. Na sobě sám nejlépe studoval možnosti  malby a působení barev.

Vedle autoportrétů jsou na výstavě k vidění studie postav, akty, zobrazení zvířat, mytologické a náboženské motivy a nakonec krajiny.

Ve všech malbách se zračí Rembrandtova duševní dimenze. Ta vytváří spirituální charakter náboženských výjevů i charakteristik postav a nabízí vše, k čemu je duševní obzor nakloněn: pokoru, úctu, zvědavost a vnitřní napětí. Z pláten čiší dokonalá souhra talentu, schopností i využití malířských technik, s nimiž se zcela záměrně a plánovitě pracuje.

U rytin je tomu jinak. Zde se Rembrandt jeví více živelný, méně předvídá a plánuje, pracuje zjevně spontánněji než u maleb - na jedné z rytin se například chobot slona otáčí nepřirozeně do písmene U okolo jiného chobotu. V souhrnu to však není podstatné, vždyť Rembrandtovi šlo jen o vyjádření pohybu, síly a dynamického okamžiku. Ostatně v tom je jeho odkaz dodnes zřetelný a poučný.

Nad velkým portrétem Flory se stojí za to zdržet delší dobu a pozorovat detaily portrétního vyjádření. Také tady pracoval Rembrandt se stínem, zejména ve tváři a na rukou. Obrácená kytice nám jen letmo dává tušit své krásy a barevně dokonale harmonicky ladí s jemnou výšivkou bohatého roucha. Tento ženský portrét patří k nejkrásnějším malířským dílům.

Rembrandt: Autoportrét, 1658.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Kája Saudek ve svém ateliéru v roce 2006
VIDEO: Každý den kreslil. Otevírá se retrospektiva Káji Saudka

V neděli to budou dva roky od chvíle, kdy zemřel malíř Kája Saudek. Muzeum Českého krasu v Berouně nyní připravilo retrospektivní výstavu Kája Saudek -...  celý článek

Jitro, 1857, Josef Mánes
Salmovský palác se v říjnu rozloučí s Mánesem i Navrátilem

Milovníkům výtvarného umění zbývá už jen měsíc a půl, aby si prohlédli expozici Umění 19. století v pražském Salmovském paláci. Národní galerie ji totiž od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.