Veronští milenci se přiblížili současnosti

Byl to právě režisér a herec Martin Huba, který vynikajícím Králem Learem obnovil důvěru produkce Letních shakespearovských slavností k tragédiím. Po dvou letech od triumfálního Leara se Huba vrací s Romeem a Julií.

Už z plakátů, které zpodobňují obnažená těla veronských milenců zdobená tetováním, je zřejmé, že režisér posouvá příběh více do současnosti, blíže vnímání dnešních "Romeů a Julií".

Ruku v ruce s překladem Martina Hilského tragédii co nejvíce zcivilňuje. Romeo a Julie skoro jako by se báli slov, která by hrozila patosem nebo jen silnější emocí. Zejména markantní je to u Romea, jehož part zaznamenal více škrtů než texty Juliiny.

Ani moderní dívky se totiž nebrání přepjatosti, fascinaci sílou citu i zármutku. Láska Romea a Julie je neokázalá, byť silná intenzitou prvního skutečného vzplanutí. Má však daleko k osudovosti. To, co se přihodí, je spíše souhra nešťastných náhod než neodvratitelné fátum.

Blíže k dnešku se inscenace posunula i vizuálně. Kostýmy, kombinující historické prvky s výstřelky a la punk, jsou stejně eklektické jako dnešní móda. Ve scénografii nejvíce "hraje" samo prostředí Hradu, kterému scénograf Josef Ciller pouze dodal balkon a spoustu umělé zeleně - falešné břečťany obrůstají balkon i stěny, strany jeviště zaplňují keře v květináčích.

Je to zahrada, v níž Romeo blouzní po Julii, úpravný parčík kolem hrobky i zahrádka kavárny, v níž se nad těly mrtvých milenců pije káva.

Násilí je na scéně hned od začátku, v první scéně je kavárna rozmetaná rvačkou Monteků a Kapuletů a pranice neustále hrozí vybuchnout. Ke slovu přicházejí nikoli kordy, ale efektní triky z kickboxu.

Stejně tak na plese k zastření identity neslouží škrabošky, ale černé brýle a místo renesanční measury se tančí break dance. Bratr Lorenzo se chová jako vysloužilý rocker. Ale je pochopitelné, že právě mnichovi, který si neváhá ubalit jointa, tito milenci důvěřují.

Největší očekávání vzbuzovalo obsazení neokoukanými herci. Mladí, v případě Jiřího Hájka a Kateřiny Čapkové i málo zkušení herci, nezklamali. Projev obou Romeů je hodně civilní, zejména Ladislav Hampl vzbuzuje dojem vitálního "chlapce od vedle".

Hájek je trochu romantičtější, ale méně jistý v Shakespearových verších. Julie se liší naturelem i vzezřením. Zuzana Vejvodová je diblík, dychtivá Julie užívající plnými doušky dosud nepoznaného citu, která spolu s Ladislavem Hamplem proměnila balkonovou scénu v rozmarnou komickou etudu.

Kateřina Čapková je vysoká vznosná Julie, která i přes bezstarostnost mládí cítí skrytý smutek. Tragická poloha sedne Čapkové více než Vejvodové. Herecky jistější se však jeví dvojice Vejvodová - Hampl. Z ostatních rolí stojí za pozornost zejména vynikající chůva Emílie Vášáryové, živočišná již slovenštinou, a pragmatický Kapulet Bohumila Klepla.

Marek Vašut v roli Knížete v inscenaci hry Romeo a Julie, která zahájila Letní Shakespearovské slavnosti 2004. (25. června 2004)