Velký eklektik polapil sám sebe

Jeden z otců moderní taneční hudby, DJ a producent Paul Oakenfold, se ve svých devětatřiceti poprvé pokusil natočit album vlastních skladeb. Za sebou má hektická osmdesátá léta, v nichž se podílel na vzniku většiny trendů a škatulek taneční scény. Jím řízená gramofonová značka Perfecto se stala symbolem britského přístupu k house music.

Oakenfold pomohl řadě rockových kapel při jejich částečné konverzi k taneční hudbě. Jeho talentu a invence využívali například Simply Red, Happy Mondays, Primal Scream, New Order, Massive Attack, o jeho produkční a technické výkony se opřeli U2, jejichž zvuk z devadesátých let by nemohl existovat bez Oakenfoldova vlivu.

V posledních letech se nejznámější britský DJ věnoval hlavně cyklu speciálních alb, na nichž smíchával nahrávky z celého světa. Loni vydaná deska s hudbou k filmu Swordfish však naznačila, že by Oakenfold rád zkusil také vlastní kompozice. Stalo se nyní: album dostalo název Bunkka.

Bunkka patří - podobně jako nahrávky souborů Groove Armada nebo A Reminiscent Drive - do kategorie pestrobarevné elektroniky. Obsahuje sice vodopády originálních nápadů, ale nad celkem lze jen pokrčit rameny. Podobné, ale myšlenkově mnohem ucelenější věci dělali v technicky chudších podmínkách Kraftwerk nebo David Bowie s Brianem Enem už před čtvrt stoletím.

Bunkka ale rovněž těžko uspěje ve srovnání s letošním Mobyho albem 18. Moby je obdivuhodně komplexní, zatímco Oakenfold nabízí od každého něco. Moby žádá, abychom byli zaujati jeho světem, Oakenfold jen parafrázuje světy jiných: například zvukový impresionismus ve skladbě Zoo York, elektronický funk a hip hop na Get Em Up, samplovaný kytarový rock v úvodní skladbě, robotické rytmy, elektronické etnické fúze. Každý styl stojí zvlášť.

Beznázorový a při prvním poslechu i nudný celek příkře kontrastuje s bohatstvím d

Paul Oakenfold: Bunkka
Perfecto / BMG

1. Ready Steady Go (Vocals: Asher D)
2. Southern Sun (Vocals: Carla Werner)
3. Time Of Your Life (Vocals: Perry Farrell)
4. Hypnotised (Vocals: Tiff Lacey)
5. Zoo York 
6. Nixon’s Spirit (Vocals: Hunter S. Thompson)
7. Hold Your Hand (Vocals: Emiliana Torrini)
8. Starry Eyed Surprise (Vocals: Shifty Shellshock)
9. Get Em Up (Vocals: Ice Cube)
10. Motion (Vocals: Grant Lee Philips)
11. The Harder They Come (Vocals: Nelly Furtado & Tricky)

etailů. Je vidět, že Oakenfold je kreativní producent, který dokáže kompozici smontovat z desítek elektronicky upravovaných několikavteřinových úryvků z jiných skladeb, tzv. samplů. Dokonce se rafinovaně snaží, aby některé takové zvukové skvrny, zvláště v předehrách jeho kompozic, připomínaly něco, co už určitě známe z jiné skladby, ale nedovedeme okamžitě identifikovat. Je to trik, jak vytvořit body, jichž se posluchač může chytit při prvním setkání s hutně navrstvenými skladbami.

Zvláštní kapitolou Bunkky jsou zpívající hosté, módní trend mezi kreativními elektronickými tanečními umělci. Oakenfold si mohl dovolit velká a žádaná jména, například rappera Ice Cube a velmi módní písničkářku Nelly Furtado. Umělci tohoto kalibru však přerůstají svým výrazným projevem Oakenfoldovo elektronické rokoko.

Možná tím ještě o něco víc rozbíjejí už beztak rozptýlený celek, nicméně dávají písním silný náboj, díky němuž posluchač na chvíli zapomene, jak je elektronická taneční hudba někdy nelidsky studená.

Před pěti roky by Bunkka byla hudební událostí roku, málem elektronickým Sgt. Pepperem. Oakenfolda však předběhli jiní, často jeho žáci. Chybí jí poselství. Ale je vůbec začátek 21. století v moderní hudbě postaven na nějakých poselstvích?

Krátký rozhovor s Paulem Oakenfoldem
(pro časopis Partysan Austria)

Ahoj Paule… signál přerušen… Haló, haló, haló… signál přerušen… Konec, volání znova…
Ahoj, promiň, musíme rychle. Jsem v autobuse na cestě z Minneapolis do Kansasu. Máme tu pomoct prosadit nové album ve státech. Promiň, je tu strasně špatný signál… signál přerušen… volání znova.

Proč trvalo tak dlouho než jsi se dostal k tvorbě vlastního alba?
Dělám muziku víc než deset let, ale nikdy jsem nenašel čas pracovat na svém vlastním, osobním albu. Mohlo jsem pracovat s lidmi jako Ice Cube a Tricky a bylo skvělé sedět ve studiu s Hunterem S. Thompsonem.

Ale přesně kvůli tomu jsi obdržel velmi špatnou kritiku v britském hudebním tisku. Tvá práce byla staromódní, příliš orientovaná na americký trh, ne dost trance, zní jako tohle, jako támhleto, ani ryba ani rak.
Pravděpodobně očekávali tranceové album. Já jsem chtěl trochu experimentovat, pracovat s kytarami a s mými kořeny v hip-hopu.

Takže nejsi v rozpacích z té špatné kritiky?
Ne, naopak. Nemusím nikomu nic dokazovat. Tisk vždycky potřebuje na někoho zasednout. Teď jsem to já. Singl je v Top 20, album v Top 10, to mluví samo za sebe, není potřeba říkat víc.

Hraješ 9. a 10.8. na festivalu Sonne Mond und Sterne v Něměcku a na Creamfields v České republice. Proč jezdíš do naší oblasti tak zřídka? Je tu jiná klubová kultura nebo co je ten důvod?
Já skutečně nemohu říct, znám tyto země příliš málo. Možná jen nejsem tak populární… (smích).


Paul Oakenfold.

Paul Oakenfold.

Paul Oakenfold.

Paul Oakenfold.

Paul Oakenfold.

Paul Oakenfold.

Obal alba Bunkka Paula Oakenfolda.