Krása, již nabízí deska Vespertine, je syntézou pohanství, moderních technologií i vybroušené kultivovanosti a svého druhu šamanismu. Skladba And Echo, A Stain je autorsky precizní dílo, které by obstálo v podání kterékoli filhamornie - avšak Björk ji vytvořila mimo obvyklé kompoziční postupy z tajemných severských chórů, smyčců, bublavých technologických zvuků a strunných běhů harfy hostující Zeeny Parkinsové. Schopnost zatavit do své hudby vše, co vydává zvuk, patří k alchymickým tajemstvím Björk: bere si útržky vůkolního světa, z něhož vytváří vlastní písňový Island. Nikdy tomu není naopak! Ani vnější hudební impulsy, jež přinášel kdysi Tricky a kterými nyní přispívá třeba programátor bicích Guy Sigsworth, nevychýlí písně z autorčiny imaginace.
Médiem, které všechny písně prostupuje a jež z nich zároveň vyzařuje, je zpěvaččin hlas. Zdánlivě neohrabaný, když takřka rappersky drtí slabiky textů, zajíkavě vypravěčský i doširoka otevřený v dlouhých tónech písní Hidden Place, Cocoon nebo hitůvce It's Not Up To You. V tom zpěvu se otevírá romanticky známý prostor popových melodií a zároveň magické ostrovy tajemných území. Možná proto je její zpěv tak přístupný, záhadný a nenapodobitelný.
Björk poznáte podle prvních tónů. Je naprostý originál. Už jsme si zvykli, že každá z jejích desek byla událostí. Platí to i nejnovější, nejkomornější i nejsvětlejší z nich - o Večernici. Ta deska je malá, jak si přála Björk, avšak jen zdánlivě či svým velmi specifickým způsobem. Klenoty přece bývají malé...
Björk zvedá ruku s labutí. |
Björk a motiv alba Vespertine. |
Björk. |
Björk - Hidden Face. |
Björk na pozadí motivu z alba Vespertine. |
Björk oděná do šatů s labutí. |
Björk - obal alba Vespertine. |