Zatímco matka z filmu Horem pádem, která Vášáryové vynesla Českého lva, sbírala různé kýčovité kinetické předměty a měla ostře vyhraněné názory na občany jiné pleti, tchyně z Krásky je prý zase "pošahaná".
"Mám tam pár bláznivých scén, na které se opravdu těším, " říká Emília Vášáryová.
Kráska v nesnázích vychází z básně Roberta Gravese. Jaký je váš vztah k poezii?
Básničky velmi ráda čtu, ale nesnáším, když je někdo recituje. Zajímá mě, jak to napsal autor, ne něčí interpretace. Gravesova báseň je nádherná, ale je to jen inspirační materiál, s postavami nemá nic společného.
Hrajete tchyni, což nebývají moc sympatické postavy. Mohla byste tu vaši představit?
Myslím, že je skvěle napsaná. Možná je hodná, možná naprosto příšerná. Zkrátka je v ní všechno, co má být v jednom normálním lidském charakteru. Vztah se snachou je problematický, ale postava Ani se ke mně chová velmi slušně.
S režisérem Janem Hřebejkem pracujete již potřetí. Vyvíjí se vaše spolupráce?
My si skvěle rozumíme, aniž bychom spolu museli točit. Spřízněné duše jsme i s kameramanem Janem Malířem – máme stejný smysl pro humor i podobné myšlení, takže se spolu dělá velmi dobře.
Kráska v nesnázích je další Hřebejkův film ze současnosti. Dívá se na ni laskavěji než v Horem pádem?
Nevím, to bych nerada hodnotila, uvidíme, jak se film vyvine. Velmi si však cením toho, že Hřebejk točí snímek ze současnosti. I v divadle totiž miluju současné hry, skvostem je například Albeeho Koza aneb Kdo je Sylvie. Edward Albee je jeden z nejstarších žijících autorů, kdekdo ho napodobuje, ale nikdo neumí napsat tak skvělý dialog jako on. Doufám, že ještě napíše nějakou hru, moc bych v ní chtěla hrát. A podobným dárkem je pro mě také Kráska v nesnázích.
Je role tchyně psaná přímo vám na tělo?
Ano, Honza Hřebejk mi jen tak mezi řečí řekl, že od začátku myslel na mě. Ve scénáři však stojí: velké modré oči – a já na to: Honzo, jakpak jsi to myslel, mám si snad nandat barevné čočky?