I Čechům se tak nabízí jedinečná příležitost spatřit na vlastní oči tvorbu umělce, který měl neobyčejně pohnutý osud a jehož dvě díla patří do desítky nejdražších obrazů na světě.
Uspořádat v Česku výstavu holandského malíře van Gogha je podobně nemyslitelné jako třeba si od něj koupit originál - jen na pojistné by se tu těžko hledaly prostředky. Proto je přehlídka v Albertině, která do 8. prosince představí 150 děl ze všech jeho tvůrčích období, tak unikátní.
Vystavená díla pocházejí ze sbírek více než padesáti světových galerií a muzeí i ze soukromých sbírek. Jedno dílo do Vídně zapůjčila i pražská Národní galerie (za van Goghův obraz Zelené obilí si vyjednala zapůjčení obrazu Dívka v košili italského avantgardního malíře Modiglianiho).
Malíř i kreslíř
Protože van Goghovi byly v Amsterdamu roku 1990 a roku 2003 věnovány dvě velké retrospektivy v rámci 100. výročí jeho smrti a 150. výročí jeho narození, kurátoři vídeňské výstavy Klaus Albrecht Schroder a Heinz Widauer pojali vídeňskou retrospektivu netradičně.
Rozhodli se spojit umělcovu malířskou a kreslířskou tvorbu. Vedle dobře známých olejů na plátně představí také ty nejkvalitnější umělcovy kresby uhlem, perokresby, barevné kvaše, na nichž vynikají expresivní lineární tahy, tolik typické pro van Goghovu tvorbu.
"Poprvé bude van Gogh představen ve své celistvosti. Věnovali jsme velkou pozornost kresbám, které poprvé budou postaveny na stejnou úroveň s malbou," míní Widauer.
"Vincent van Gogh je nepatřičně označován jen za malíře. Předvádíme i plátna, na která van Gogh kreslil. Jeho pozdější lineární způsob olejomaleb vychází z kresebného způsobu malování," dodává. Podle Albrechta Schrodera tvoří kresba neoddělitelnou, paralelní tvorbu k malbě.
Van Goghovy oleje a kresby vypovídají o tom, že vždy zůstával spojen s realitou. V Paříži Vincenta zajímal život města s jeho bulváry a restauracemi, na jihu Francie to byla brilantně prosvětlená žitná pole a parky v Arles, ale také život obyčejných lidí. Sváděla jej provensálská krajina a pobřeží ve vesnici Les Saintes Maries de la Mer.
Krajinu, jež byla ústředním motivem jeho zkoumání, maloval i v Auvers v poslední fázi života. Od svého motivu se nikdy příliš neodchyloval, jeho skutečnou podobu měnil používáním kontrastních barev v neobvyklou harmonii.
Svými experimenty s barvou a expresivními tahy štětcem se van Gogh stal předchůdcem dalších moderních výtvarných směrů - fauvismu a expresionismu. Jeho dílo je víc než jen bezprostřední pocity z přírody zachycené v jednom rychlém gestu a světlých odstínech.