Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Franzova Válka s mloky ubíjí Čapka. Nikoli hudbou

  10:13aktualizováno  10:13
Bojovat s mloky není jen tak, dokazuje román Karla Čapka. Válčí s nimi i opera Vladimíra Franze, kterou uvedlo pražské Národní divadlo.

Z opery Vladimíra Franze podle románu Karla Čapka Válka s mloky ve Státní opeře Praha | foto: ČTK

Vladimír Franz před generální zkouškou svojí opery podle románu Karla Čapka

Vladimír Franz před generální zkouškou svojí opery podle románu Karla Čapka Válka s mloky ve Státní opeře Praha

Nejvíce sil má hudba sama. Zkušený skladatel zkomponoval jednotlivá čísla s dovedností autora, jenž umí komunikovat s posluchačem. Pohybuje se od prostých popěvků přes árie, milostný duet až po muzikálový hit a sbory. Efektní scénická muzika ovšem patří ke špatné hře.

Dramatický konflikt, tah, vývoj totiž v díle chybějí, respektive není tu podklad, na němž by se mohly vystavět. Operní libreta se sice často odchylují od literárních předloh, někdy i ku prospěchu věci, ale z Čapka mnoho nezůstává.

Začíná se navíc vlastně od konce, kdy už mloci ovládají svět. Výsledek by se v nejlepším případě dal přirovnat k oratoriu. V prostředí amerického městečka s těžebními věžemi na pozadí se neustále něco oznamuje, vykládá, popisuje, demonstrují se nástroje vymývání mozků, jako jsou reklamy nebo stupidní zábavná show, ale ve skutečnosti se mnoho neděje.

Fotogalerie

Zvlášť když se mloci jako by vytratili. Občas vykouknou z lóže, postávají na jevišti. Ale jak to, že se z přítulných zvířátek s červenýma svítícíma očkama stala monstra? Metaforickým, nosným konfliktem se dílo nezabývá. Varuje tak názorně, až je plakátově triviální. Mloci strach nenahánějí ani jako tušené nebezpečí.

Strnulost a banálnost bohužel posílila i režie Davida Drábka. Jednotlivé scény nejsou skutečně rozehrané, působí toporně, zvláště ve sborových výjevech. Chybí invenční výtvarný vklad.

Pěvecké party nejsou zcela jednoduché a ne všichni sólisté je zvládli přirozeně, nejlépe Ivan Kusnjer. Dirigent Marko Ivanovič řídil pozorně, také díky němu se hudební stránce nedá upřít emocionální účinek, ale celkový dojem je jen průměrný.

Hodnocení: 50 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z představení Líbánky na Jadranu
Jako v Účastnících zájezdu. Klepl a Holubová spolu znovu míří k moři

Nekonečná řada stanů zaujme diváky letošní premiéry, kterou pro svou Letní scénu Vyšehrad připravilo pražské divadlo Studio DVA. Líbánky na Jadranu napsal a...  celý článek

Eliška Balzerová
Eliška Balzerová odešla z Fidlovačky, Můj báječný rozvod bude hrát jinde

Eliška Balzerová ukončila své angažmá v Divadle na Fidlovačce. S pražskou scénou, kterou spoluzakládala a jejíž byla hlavní tváří, strávila dvacet let. Jejím...  celý článek

Ze hry Akt
Coby majitel absolutního hudebního sluchu... Cimrmanův Akt má padesát

Byla to předpremiéra vskutku skromná, jako by se ke géniovi formátu Járy Cimrmana ani nehodila. Před 50 lety Svěrák a spol. poprvé na divadelních prknech...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.