Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Franzova Válka s mloky ubíjí Čapka. Nikoli hudbou

  10:13aktualizováno  10:13
Bojovat s mloky není jen tak, dokazuje román Karla Čapka. Válčí s nimi i opera Vladimíra Franze, kterou uvedlo pražské Národní divadlo.

Z opery Vladimíra Franze podle románu Karla Čapka Válka s mloky ve Státní opeře Praha | foto: ČTK

Vladimír Franz před generální zkouškou svojí opery podle románu Karla Čapka

Vladimír Franz před generální zkouškou svojí opery podle románu Karla Čapka Válka s mloky ve Státní opeře Praha

Nejvíce sil má hudba sama. Zkušený skladatel zkomponoval jednotlivá čísla s dovedností autora, jenž umí komunikovat s posluchačem. Pohybuje se od prostých popěvků přes árie, milostný duet až po muzikálový hit a sbory. Efektní scénická muzika ovšem patří ke špatné hře.

Dramatický konflikt, tah, vývoj totiž v díle chybějí, respektive není tu podklad, na němž by se mohly vystavět. Operní libreta se sice často odchylují od literárních předloh, někdy i ku prospěchu věci, ale z Čapka mnoho nezůstává.

Začíná se navíc vlastně od konce, kdy už mloci ovládají svět. Výsledek by se v nejlepším případě dal přirovnat k oratoriu. V prostředí amerického městečka s těžebními věžemi na pozadí se neustále něco oznamuje, vykládá, popisuje, demonstrují se nástroje vymývání mozků, jako jsou reklamy nebo stupidní zábavná show, ale ve skutečnosti se mnoho neděje.

Fotogalerie

Zvlášť když se mloci jako by vytratili. Občas vykouknou z lóže, postávají na jevišti. Ale jak to, že se z přítulných zvířátek s červenýma svítícíma očkama stala monstra? Metaforickým, nosným konfliktem se dílo nezabývá. Varuje tak názorně, až je plakátově triviální. Mloci strach nenahánějí ani jako tušené nebezpečí.

Strnulost a banálnost bohužel posílila i režie Davida Drábka. Jednotlivé scény nejsou skutečně rozehrané, působí toporně, zvláště ve sborových výjevech. Chybí invenční výtvarný vklad.

Pěvecké party nejsou zcela jednoduché a ne všichni sólisté je zvládli přirozeně, nejlépe Ivan Kusnjer. Dirigent Marko Ivanovič řídil pozorně, také díky němu se hudební stránce nedá upřít emocionální účinek, ale celkový dojem je jen průměrný.

Hodnocení: 50 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.