Z obálky komiksu Vrána

Z obálky komiksu Vrána | foto: Comics Centrum

Bohatý český trh s komiksy je podle nakladatele malý zázrak

  • 2
Komiks se jako svérázná literárně-výtvarná forma už zcela etabloval na domácí kuilturní scéně. Vždycky tomu ale tak nebývalo. Jací čeští čtenáři komiksů byli a jací jsou dnes? Co je zajímá?

Václav Dort

Stejné otázky jsme položili dvěma předním komiksovým nakladatelům. Václav Dort je šéfem Comics Centra, vydavatelství, které má řadu „zářezů“ jak v souvislých komiksových řadách, tak jednotlivých titulech, mezi nimiž se skví gigantické knihy Kurva velký Sin City nebo Kolosální Conan. Velký úspěch zaznamenalo jeho nakladatelství také s Vránou, proslulou filmovým zpracováním. Odpovědi Dortova konkurenta Jiřího Pavlovského z nakladatelství Crew na stejné otázky najdete zde.

Lze nějak „rozfázovat“ český trh s komiksy po roce 1989?
Zhruba by se dalo hovořit o následujících fázích: 1989-1992, prokterou bylo typické živelné vydávání komiksů v porevoluční euforii a tištěné náklady byly v desetitisících kusů; 1992-1999, kdy docházelo k vydávání komiksů především časopisecky, trh s komiksy po úvodní euforii začátku devadesátých let slábl, náklady se zmenšovaly a mnozí vydavatelé s komiksy museli skončit. Závěrečná fáze trvá po současnost od roku 1999, kdy vyšlo Sin City jako první komiksová kniha u nás. Vydavatelé se postupně začali zaměřovat i na komiksové knihy, z časopisů za několik desítek korun se staly knihy za několik set i tisíc korun. Nabídka komiksů je dnes velmi pestrá a prosazují se komiksy s dospělými tématy. Komiksy vydávané časopiseckou formou se zaměřují především na děti.

Došlo za poslední cca rok k nějaké podstatnější změně na tomto trhu?
Naše nakladatelství v edicích Kolosální knihy a Na přání zavedlo nový způsob prodeje komiksů u nás, kdy sami čtenáři svými objednávkami rozhodují o tom, zda kniha vyjde. Globálně na našem trhu k podstatnějším změnám nedošlo, pouze se prohlubují trendy, které tu jsou již delší dobu.

Jaké jsou současné čtenářské preference v komiksu z hlediska vašeho nakladatelství a případně i obecně?
Naši čtenáři obecně preferují dospělá témata, vztahy mezi postavami, kvalitní kresbu, pěkně vypravené knihy a dobrý překlad. Chtějí s námi komunikovat a velmi se zajímají o pozadí našeho vydávání i vzniku komiksů, které čtou.

Jaký je nejúspěšnější komiksový titul vašeho nakladatelství vůbec a jaký za poslední rok?
Naším nejúspěšnějším jednotlivým titulem je Vrána Jamese O’Barra, při jejímž filmování tragicky zemřel herec Brandon Lee. V současnosti máme vyprodané její čtvrté vydání. Nejúspěšnější naší sérií je Sin City. Letos se nám po třinácti letech vyjednávání o právech podařilo začít vydávat původní undergroundové Želvy Ninja. Zájem předčil všechna naše očekávání. Původní seriál si v dětství oblíbila spousta diváků a teď mají příležitost se v dospělosti k Želvám vrátit.

Je nějaká komiksová položka nebo celé odvětví, které na českém trhu výrazně chybí?
Domnívám se, že ne. Na tak malý trh jako je Česká republika, je počet vydávaných komiksových titulů i jejich pestrost takový malý zázrak.

Ukázka ze souborného vydání komiksu Sin City

Existuje nějaké ryze české specifikum v přijímání komiksu jako fenoménu oproti západní Evropě a Spojeným státům?
Český čtenář je vzhledem k odtržení od vývoje komiksu ve světě během čtyřiceti let totality výrazně jiný. Jen těžko lze usuzovat na úspěch titulu u nás podle úspěchu v zahraničí. Obecně v naší společnosti stále nevymizela vůči komiksu jistá averze, přetrvávající z dob totality.

Co vaše nakladatelství plánuje nejzajímavějšího na nejbližší dobu a co si od toho slibuje?
Na příští rok plánujeme pokračování kultovního filmu Klub Rváčů, které jeho autor Chuck Palahniuk píše přímo pro komiks. A co si od tohohle komiksu slibujeme. To, co od jiných našich titulů: že se u něj dobře my i naši čtenáři pobavíme. Vydáváme to, co se nám samotným líbí a naši čtenáři našemu výběru důvěřují. Doufáme, že je nezklameme.