Stromboli

Stromboli | foto: Ivan Malý

V reedici vychází další klasika českého rocku: první album Stromboli

  • 30
Supraphon po reedici flamengovského Kuřete v hodinkách a Straky v hrsti Pražského výběru pokračuje v reeditování klasických alb českého rocku. Nyní přichází na řadu původně vinylové dvojalbum Michala Pavlíčka a skupiny Stromboli.

Po zákazu Pražského výběru našel v polovině 80. let Michal Pavlíček nové tvůrčí uplatnění také v psaní scénické hudby pro film a divadlo (např. film Hledám dům holubí – společně s Michaelem Kocábem), byl spoluautorem muziky pro výstavu Expo 1986 a připravil sólové album pro Zuzanu Michnovou Rány.

Michal Pavlíček

Na jaře 1985 v rámci festivalu Jazz Praha dal dohromady příležitostnou skupinu – instrumentální trio, ve kterém jej doplnil baskytarista Vladimír "Guma" Kulhánek a bubeník Klaudius Kryšpín. Tato trojice se stala základem pozdější stálé kapely, pojmenované podle italské sopky Stromboli.

Michal Pavlíček do ní oslovil zpěvačku Precedensu Báru Basikovou a klávesistku Vendulu Kašpárkovou. Tato první "klasická" sestava se ustavila v únoru roku 1986, jejím příležitostným hostem byl další ex-člen Pražského výběru, basista a zpěvák Vilém Čok.

Koncertní aktivity Stromboli přišly vzápětí po prvních zkouškách – Gitariáda v Bratislavě, festival Jazz Praha 86 v Lucerně plus další samostatná vystoupení – a o kapele se začalo mluvit jako o nové hudební "bombě". Asi po půl roce Vladimíra Kulhánka s baskytarou vystřídal stejně brilantní Jiří Veselý a kapela tak na delší čas získala stálou sestavu.

Michal Pavlíček popisuje v televizním seriálu Bigbít hudbu Stromboli spíše pocitově: "Stromboli bylo takový uzavření se do sebe, takový ostrůvek, který v muzice najdeš, abys unikl... Byl to experiment, kde šlo o to vytvořit silný nálady se zpěvem Báry, který byly jak velmi citový, tak i velmi agresivní. Byl to pokus s jinýma pěveckýma polohama, třeba s používáním techniky částečně operního zpěvu."

A pokračuje: "Ty můžeš buď muzikou prezentovat to, co tě se.. okolo, dát do toho agresi a ukazovat to. Nebo se taky můžeš zavřít do svýho světa a necháš se unést hudbou, která tě vynese někam mimo okolní problémy. Já jsem ve Stromboli měl právě tu druhou stránku, vedle klaunství a šaškovství Výběru, toho takovýho agresivního a rockovějšího pohledu, tady šlo o hodně citový věci."

Stromboli (obal alba)

V roce 1987 se na pultech prodejen Supraphonu objevilo vinylové dvojalbum Stromboli, vydané pod tehdejší "progresivní" značkou Panton, které mělo čtyři části. První tvoří záznam vystoupení na festivalu Jazz Praha '85. Druhá obsahuje živou nahrávku již regulérní skupiny s Bárou Basikovou.

Třetím dílem je studiová nahrávka, kde se plně rozvinula krása hlasu Báry Basikové v textech Christiana Morgensterna, Zuzany Michnové a dalších. Poslední čtvrtina dvojalba obsahuje rockové nahrávky hostů, Pavlíčkových přátel: Michaela Kocába (Kvůli ní) nebo Viléma Čoka (Ó hory, ó hory).

V roce 1988 emigrovali Klaudius Kryšpín s Vendulou Kašpárkovou, v sestavě je nahradili bubeník Jan Seidl a klávesista Roman Dragoun. Skupina dokončovala své první (a poslední) anglické album Shutdown, které vyšlo v roce 1989. Do zrychlených devadesátých let pak již hlavní aktéři Stromboli vstoupili s jinými projekty.

Bára Basiková

Reedice dvojalba vychází v luxusním digipackovém balení s původní grafikou a řadou fotografií. K základnímu znění dvojalba, jak bylo popsáno, jsou připojeny tři dosud neslyšené bonusy z archivu Michala Pavlíčka.

Živé verze písně Houpací židle na opuštěné terase s textem Christiana Morgensterna a Pavlíčkovy instrumentálky Villa Ada přinášejí pohled na materiál, který je na albu přítomen ve studiové podobě. Další "morgensternovka" Dvě láhve na albu v jiné podobě uvedena není.