V nové Prodance budou i sokolové

Smetanova Prodaná nevěsta se vrací do Národního divadla. Novou scénickou koncepci populární české opery, která má premiéru zítra, tentokrát vytvořil hned celý tým šéfů: režisérem je šéf opery Jiří Nekvasil, choreografem šéf baletu Petr Zuska.

K nim se navíc přidal i šéf činohry Michal Dočekal, který připravil scénu komediantů. Hudebně inscenaci nastudoval dirigent Oliver Dohnányi.

"Považuji Prodanou nevěstu za nejgeniálnější buffu, jaká kdy byla napsána. Každé číslo je šlágr," podotýká Nekvasil. Autorem scény je Daniel Dvořák, kostýmy navrhla Zuzana Krejzková.

Tvůrci slibují důraz na divadelní stránku hry, na jednoduchost a hravost blížící se commedii dell'arte či moderní grotesce.

"Prodaná nevěsta není realistický příběh. Smetana postupně dospěl k vysoce stylizované, artistní formě. Není to tedy rozhodně folklorní kus, neboť autor necituje žádnou lidovou melodii. A i když jde o komickou operu, nacházíme v ní řadu tvrdých věcí, jako kupčení s lidskými osudy nebo nevšímavost k druhým," zdůrazňuje Nekvasil.

Na průběhu inscenace se mají také podílet - oblečeni do vlastních stylizovaných krojů - členové české tělovýchovné organizace Sokol. "Snahy jeho zakladatelů byly stejné jako snahy Smetanovy: najít novou estetiku, nový výraz pro formující se moderní českou společnost," podotýká k tomu Nekvasil.

Pro některé účinkující je nynější inscenace Prodané nevěsty již několikátá v pořadí. Například basista Luděk Vele nastudoval Kecala pojedenácté. Vesnického dohazovače dokonce zpíval i ve světě.

"U nás žije spíše představa povrchně legračního Kecala s gumovým nosem, deštníkem a pentlemi. V cizině na to jdou víc od podlahy. Zažil jsem Kecala, který byl sentimentální trouba, anebo naopak zlý a despotický," vzpomíná Vele.

Alternovat s ním budou Jiří Sulženko a Zdeněk Plech. V úloze Jeníka se vystřídají tenoristé Tomáš Černý, Valentin Prolat a Martin Šrejma, jako Mařenka se postupně představí sopranistky Dana Burešová, Jitka Svobodová a Maria Haan. Po první a druhé premiéře se uskuteční už jen tři reprízy v listopadu a jedna v prosinci.

Ani po novém roce se Prodaná nevěsta nebude hrát tak často, jak by se možná dalo očekávat. Ředitel Národního divadla Daniel Dvořák to zdůvodňuje komplikovaným provozem v letošní sezoně. "Počet repríz je ovlivněn přípravami na provedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův," vysvětluje.

,