z výstavy Portréty fotografky Nguyen Phuong Thao (Věra Nosková)

z výstavy Portréty fotografky Nguyen Phuong Thao (Věra Nosková) | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

V nové knize Věry Noskové jsou i predátoři oběťmi

  • 0
Nová knížka Věry Noskové Ještě se uvidí opět ukazuje, proč má tahle autorka - počínaje románem Bereme, co je, nominovaným na cenu Magnesia Litera - nezastupitelné místo v české literatuře. Píše totiž literaturu ženskou (v tom smyslu, že hrdinkami jsou ženy), ale oproštěnou od jakéhokoliv sentimentu a růžových brýlí.

Skepse až určitý cynismus, s nimiž Nosková pohlíží na postavy dvou kratších povídek a titulní novely, skoro vedou k závěru, že je zkrátka nemá ráda. Všechny tři texty jsou vystaveny, řečeno slovy autorky, na půdorysu "dvou mužů a jedné krásky" a popravdě ani ve čtenáři žádná z těch krásek mnoho sympatie nevzbudí.

Kromě Katky z posledního textu, která prostě chce obyčejné lidské štěstí a chápe, že vedle muže-ňoumy se o ně musí postarat sama, to jsou buď hloupé husy, nebo zlatokopky - a vlastně kombinace obého.

A muži? "Duchovní" člověk, bohatý sociopat či mazaný biotronik ani ti další nejsou o nic lepší; třeba se i mohou považovat za predátory, ale v očích Noskové jsou stejně oběťmi - přinejmenším jejího spisovatelského talentu.

Proč si tedy máme o takových figurách číst? Zaprvé: i pohled na panoptikum je přitažlivý, zejména v pojetí Věry Noskové. Strčí ty své postavy pod mikroskop a zkoumá je s odtažitostí a lehkým úšklebkem nad tím, co všechno si člověk může přivodit. Zadruhé a možná především: její styl a jazyk jsou fascinující. Je to zvláštně přitažlivá kombinace věcné střízlivosti a básnivosti, vět zcela obyčejných vedle neobvyklých metafor, point, které čtenáře donutí nevěřícně zavrtět hlavou.

A s potěšením konstatovat, že určitý cynismus občas literatuře proklatě prospívá.

Hodnocení MF DNES: 70 %