Zánik domu Usherů (z cyklu Noci v mauzoleu)

Zánik domu Usherů (z cyklu Noci v mauzoleu) - Zánik domu Usherů (představení z divadelního cyklu Noci v mauzoleu) | foto: Depresivní děti touží po penězích

V Gottwaldově hrobce bude vládnout Caligula

  • 1
Památník na Vítkově nabude na podzim mnoha podob. Ze studeného pomníku se přemění na rozpadávající se dům Usherů, na přepychové sídlo honorace nebo na palác legendárního Caliguly.

Stane se tak díky opakování divadelního cyklu Noci v mauzoleu, který měl letos v květnu a červnu velký úspěch. Sdělil to Jakub Čermák z občanského sdružení Depresivní děti touží po penězích, které cyklus připravilo.

Projekt vznikl ve spolupráci se správcem objektu, Národním muzeem. V cyklu byla uvedena čtyři představení. Jedním z nich bylo scénické čtení textu německé autorky Dey Loherové Třetí sektor, které bylo uvedeno v prostorách bývalé Gottwaldovy síně. Jde o místnost, kde byla v minulosti vystavena mumie prvního dělnického prezidenta.

Dalším představením byla adaptace klasické hororové povídky E. A. Poea Zánik domu Usherů v unikátních prostorách prezidentského salonku. S představením Zveme vás na oslavu Ludwigova návratu se interiéry vítkovského památníku proměnily na prostor honosné vily, ve kterém se odehrával propletenec rodinných vztahů podle textu Thomase Bernharda.

Cyklus zakončilo představení Camusova Caliguly v nejrozlehlejším prostoru památníku, v ústřední hrobce.

Vzhledem k velkému zájmu se bude celý cyklus na Vítkově opakovat v termínu mezi 11. a 22. zářím. Scénické čtení Třetí sektor přitom bude nahrazeno novým představením, komponovaným večerem na téma Faidra.

Koláž dramatických textů vypráví příběh ženy, která se zamiluje do svého nevlastního syna a nedokáže tuto neopětovanou a zakázanou lásku umlčet. Faidra bude uvedena v dosud nevyužitém prostoru kolumbária a v ústřední síni.

Divadelníci si kladou za cíl vycházet především z architektury stavby. Tomu je podřízen výběr textů i jejich inscenování. Diváci mají vedle kulturního zážitku možnost poznat výjimečné prostředí jako hororovou kulisu příběhu rozpadajícího se domu Usherů, stejně jako obdivovat funkcionalistickou přísnost a monumentalitu interiérů.

Při uvedení představení Caligula jde prý řadě diváků mráz po zádech. Uvědomují si totiž, že hra o tyranovi a krutovládě je uváděna v prostoru, který je svou minulostí spjat s komunistickou totalitou.

,