V Dlouhé nastražili past na diváky

Myšlenky na Agathu Christie prostě létají vzduchem: alespoň tak si vysvětluje režisér Jan Borna nenadálou oblibu detektivních her britské královny zločinu, které v rychlém sledu za sebou obohacují repertoár dvou pražských divadel. Po Deseti malých černoušcích v Komedii (první provedení v prosinci) sáhlo po další klasické detektivce Past na myši Divadlo v Dlouhé. Premiéru má hra tuto sobotu.
V Londýně se Past na myši hraje již padesátou sezonu a je nejdéle nepřetržitě uváděnou hrou na světě. Premiéru měla 25. listopadu 1952, v době, kdy ministerským předsedou byl Winston Churchill. "Past na myši má podobný status významné londýnské atrakce jako krkavci v Toweru," tvrdí Richard Attenborough, režisér první verze dramatu. A mnoho turistů se také řídí heslem Nevidět Past na myši - nebýt v Londýně. Inscenace za dobu existence přitáhla na deset milionů diváků. Dosud se uváděla ve 44 zemích světa a byla přeložena do 24 jazyků. "Když to v Londýně hrají již padesát let, musí být trochu unavení a my bychom mohli štafetu převzít v Dlouhé a hrát to dalších padesát let," žertuje Borna.

Past na myši je zároveň v Dlouhé první premiérou letošní sezony. Divadlo původně nehodlalo začít oddechovým titulem, ale chystané představení Matěj Poctivý od Ladislava Klímy a Arnošta Dvořáka se nakonec neuskutečnilo - režie a herci nebyli přesvědčeni o kvalitě připravované inscenace. Past na myši je hra veleslavná a diváckým zájmem ověřená: podle Borny je to dokonce ten nejvypráskanější, nejkonvenčnější a nejkomerčnější titul, jaký divadlo mohlo nalézt.

"Past na myši je tak známá, že patří mezi legendární, takřka ošoupané příběhy. V tom jsme také našli inscenační klíč - vidím hru jako pohádku. Co jiného než pohádka vlastně dneska ještě přináší divákům katarzi?" ptá se Borna.

Divadlo v Dlouhé se tak navíc pustí do žánru konverzační hry postavené pouze na slově - takový kus se za celou jeho pětiletou existenci na programu neobjevil. Poetika divadla je totiž výrazně jiná: založená na výtvarných metaforách a muzikálnosti souboru, kde jakoby po vzoru Ypsilonky každý zpívá, a když je třeba, tak i hraje na několik nástrojů. Muzikálně nejvýraznější postavou je herec Jan Vondráček, který rovněž vytváří hudební režie a je také podepsán pod více než padesáti hudebními čísly a zvuky v Pasti na myši. "Doufáme, že si diváci konečně všimnou, že Vondráček umí nejen hrát na několik nástrojů a stepovat, ale že taky umí vytvořit postavu," říká s nadsázkou Borna.

Realistické kostýmy a údajně hyperrealistická scéna by diváky měly přenést do "staré dobré Anglie". Tvůrci však vzkazují: nepůjde o žádnou parodii. "Spíš se dá říct, že jsme hru inscenovali tak tradičně, až je to legrace," naznačuje Borna.

Dalšími tituly v Dlouhé budou Dostojevského Běsi a Harwoodův Garderobiér v režii Martina Huby, který si zároveň zahraje roli Sira.

Jan Vondráček a Vlastimil Zavřel v Pasti na myši, která má premiéru v pražském Divadle v Dlouhé.