V inscenaci Debris Dennise Kellyho hraje i Martha Issová.

V inscenaci Debris Dennise Kellyho hraje i Martha Issová. | foto: Hynek Glos

V Dejvickém divadle děti rostou ve smetí. Jako houby

Rodinná hra, kde se věci vymkly z rukou. Tak stručně anoncuje svou další novinku, hru Debris, pražské Dejvické divadlo. Druhá premiéra je v plánu na sobotu.

Z inscenace DebrisJenže rodinná jednotka ve hře dramatika Dennise Kellyho – režíruje ji Miroslav Krobot, který do ní obsadil Marthu Issovou a Václava Neužila – rozhodně není normální rodinou, v níž se něco pokazí. Od začátku je hrozivě dysfunkční. Otce fatálně poznamená předčasná smrt manželky a dva sourozenci, Michael a Michelle, si na pozadí rodinných situací vymýšlejí paralelní události.

Místy nadějeplné, jindy naopak značně děsivého charakteru, avšak odpovídající zákonitostem vymknutého světa, v němž žijí. Leccos naznačuje také název hry, Debris. V textu se tak jmenuje jedna postava, v angličtině to slovo navíc označuje odpad, sutiny či trosky.

"Divná" hra

Mezi nejsilnější pasáže hry patří monolog Michaela, v němž líčí svou představu, jak děti přicházejí na svět: "Kdysi jsem si myslel, že děti se sbírají pod angreštem. Slyšel jsem, že je nosí čápi, kteří je opatrně hážou komínem, a ony pak přistávají v malých bílých uzlíčkách z prachového peří. Byly doby, kdy jsem dokonce věřil, že přicházíme na svět zázrakem početí, těhotenství a porodu, jenže dneska vím, že tak to není. Děti, podobně jako houby, rostou ve smetí. Sestavují se z tlejícího listí, plechovek od koly, injekčních stříkaček a prázdných pytlíků od křupek a čekají, až si je najdou jejich rodiče."

Z inscenace Debris

Dejvické divadlo si texty pečlivě volí, Debris si v kanceláři dramaturgie "poležela" několik let. "Vážím si dobře napsaných her, ale v Dejvickém divadle dáváme přednost takovým, které mají něco navíc nebo jim naopak něco chybí. Možná prvek chyby nebo naopak neschopnost rozumět výtečné autorské osobnosti. Takové hry mívají tajemství a dávají divadlu svobodu interpretace, což nás zajímá. Osobně poznám takovou hru podle toho, že si na ni aspoň jednou za čtrnáct dní vzpomenu, i když o ní zprvu vůbec jako o inscenaci neuvažuju. To je i případ Debris," říká režisér Miroslav Krobot.

"Před několika lety mi Debris přivezl z Anglie dramaturg Dan Přibyl. Trochu jsme kolem ní přešlapovali a až teď nastala její chvíle. Dal jsem ji číst Martě Issové a Václavu Neužilovi a oni mi dost brzo a docela vzrušeně odpověděli, že do toho půjdou, protože je to ‚divný‘," dodává režisér.

Krutost, nebo groteska?

Z inscenace DebrisDebris je jedním z prvních dramatických pokusů Dennise Kellyho, nyní již etablovaného čtyřicetiletého londýnského dramatika, který si popularitu získal především hrou Usáma je hrdina. U nás ji před dvěma lety uvedlo Divadlo Letí v režii Tomáše Svobody. Navzdory provokativnímu titulu a faktu, že londýnské divadlo Hampstead při premiéře střežili policisté, nejde o hru oslavující Al-Kajdu, ba ani o text přímo pojednávající o terorismu.

Hlavním hrdinou je mladík Gary, žijící na maloměstě, kde kdosi zapaluje garáže. Obvinění padne nesmyslně na Garyho – stejně jako trest. A tady nadchází prostor pro souvislost s událostmi kolem Usámy bin Ládina. Dennis Kelly podle svých slov totiž hru zamýšlel také jako alegorii americké intervence v Iráku, konkrétně jako studii iracionálního lidského chování, které ve snaze najít viníka pozbylo rozum a logiku.

Z inscenace DebrisTaké Debris nemusí být chápana zcela jednoznačně jako pochmurná vize nebo jeden z odlesků drsné cool dramatiky, libující si v krutosti a násilí. "Jiní, kteří hru četli, se spíš bavili a cítili ji jako černou grotesku, další viděli křesťanské symboly v dojemně dětském příběhu. Uvidíme. V každém případě mě zajímá, jak bude hra složená převážně z monologů fungovat jako komunikace mezi jevištěm a hledištěm. To je u nás v Dejvickém divadle něco nového," konstatuje režisér Krobot.