Čapkova obálka ke knize P.M.Orlana Mezinárodní Venuše. | foto: Josef Čapek / Galerie Cheb

V Chebu vystavují hravé obálky knih z dílny Josefa Čapka

  • 0
Josef Čapek sice letos nemá žádné kulaté výročí, galerie a nakladatelství si však jeho tvorby všímají víc než dost. K pražské přehlídce jeho malířského díla přibyla skromnější výstava jeho prací pro knihu.

Do 17. ledna ji hostí Galerie výtvarného umění v Chebu a dostala příznačný titul – Vidět knihu. Doplní ji také stejnojmenná publikace Aleny Pomajzlové.

Chebská přehlídka je pojata prostě, přehledně, účelně – v galerijních sálech jsou pravidelně rozeseté desítky knížek, jejichž obálky Čapek vytvořil. A to pro prvotřídní nakladatele své doby, především Otakara Štorcha-Mariena, Františka Borového a Rudolfa Škeříka.

Víc citu než rozumu

Účelně pojatá instalace zvýrazňuje Čapkův přístup ke knize – ten byl totiž přesně opačného znaménka. Autor zapojoval ve své práci jednak kreativní hravost, jednak humornou zkratku.

Josef Čapek - obálka k Francouzské poesii nové dobyJosef Čapek - obálka ke knize E. Vachka Pán světa

Jeho obálky jsou nejčastěji provedeny technikou linorytu, libují si v pružných liniích, přírodních nebo figurálních motivech stejně jako v možnostech abecedy – a v barevnosti.

Proti geometricky strohému výrazu, který ve své práci pro knihu prosazovali Karel Teige, Ladislav Sutnar nebo později František Muzika, je přístup Josefa Čapka živější: je v něm víc citu než rozumu, ochoty přehodnocovat jednou dosažené pozice, vyvíjet se. Podobně jako v jeho širokém a výjimečném díle malířském.

HODNOCENÍ MF DNES 90 %