Ill Niňo

Ill Niňo - Ill Niňo, festival Rock for People, Český Brod. (4. července 2004) | foto: Luboš Kreč, iDNES.cz

V Brodě se tleskalo 'Ségrám' i SuperStar

Druhý den Rock For People nabídl světlejší stránku festivalového dne. Návštěvníky neskrápěly dešťové kapky, ale sluneční paprsky. Když pominula jejich síla, nastoupili postupně nu-metaloví Ill Niňo, legenda Life Of Agony či SuperStar Aneta Langerová s Divokým Billem.

Festivalové publikum se v přilehlém kempu a vzdálenějším višňovém sadu probudilo do zamračeného dne, který se ale s přibývajícími hodinami postupně měnil v parný a dusný čtvrtý červenec.

Kdo si vykračoval dopoledne městem v marné touze, že narazí na otevřenou a ještě k tomu prázdnou restauraci, vzápětí si uvědomil, že taková mise je přinejlepším zdlouhavá.

Do areálu, jehož vchod po jednodenní nadílce zábavy lemovala halda plastů, papírů a několika opilců, se dalo vstoupit až po dvanácté hodině, kdy začínaly hrát první interpreti.

Metalové rytmy ochromily podvečer
Velká pozornost se od začátku stáčela k druhé scéně, Centrum.cz stage, kterou pořadatelé vyhradili převážně ostré a nezřídka hodně tvrdé hudbě. Zato hlavní Stadion stage skýtala spíše uvolněné a odpočinkové tempo.

"Ostrá a nezřídka hodně tvrdá hudba" znamenala v podání neděle na Rock For People nejprve důkladnou punkrockovou masáž. Českou republiky uvedly soubory Airbags a Selfish, na něž navázali Němci Spermbirds a především v tuzemsku oblíbení Donots.

Pravý vrchol kytarových riffů na sebe ale stále dával čekat. Tím byli totiž američtí Ill Niňo, kteří pokračují tam, kde Sepultura skončila deskou "Roots" - valivý metal ozvláštňují melodiemi, perkusovou vazbou a občasnými výlety k mexickým kořenům.

Jestliže v koncertu Ill Niňa se dala najít slabší místa, neboť skupina místy až křečovitě roubuje melodičnost na rozjetou agresivitu, po nich vystoupivší Life Of Agony splnili to, co se od nich čekalo - potvrdili, proč platí za jednu z nejvlivnějších a nejpozoruhodnějších "hardcoreových" kapel devadesátých let.

Avšak v průběhu setu legendy z New Jersey začínaly davy pozvolna opouštět strmou stráň a vydávaly se směrem k dolní Stadion stage, kde se připravovaly koncerty dvou v Brodě takřka domovských skupin: Vypsané fixy a Divokýho Billa.

SuperStar přišla a zase odešla
Vypsaná fixa přitáhla pozornost právem, jelikož si zničujícím tempem svých vystoupení získala pověst osvědčené festivalové jistoty. A to potvrdila i na Rock For People. Zájem o Divokej Bill pramenil minimálně z poloviny ze skutečnosti, že s ním zazpívala SuperStar Aneta Langerová.

Kdo z těch desíti tisíc lidí ovšem očekával, že uzří bůhvíjak výjimečnou show, musel být zklamán. Langerová přišla na pódium na jednu písničku, Malování, pobavila, upoutala veškerou pozornost na sebe, potažmo Divokej Bill, a v poklidu odešla. Mnoho povyku pro nic, chtělo by se říct.

Podstatně zajímavější kreace se konaly až do konce dne na Centrum.cz stage. Nejprve tam uhranuly neutuchající energií a pověstným komediantstvím vysloužilci z Pražského výběru a následně rozparádily doslova celý festival Tři sestry. Ty se také staly opravdovými hvězdami 4. července a za sebou nechaly i Čechomor (jeho koncert ale nebyl vůbec špatný!) nebo reggae Švihadla.

Na menších jevištích se předvedlo také několik pozoruhodných formací. Dávno prověření jsou čeští Rammstein Fourth Face, trip-hopová Khoiba nebo emocionální poprockeři z Albion. Ti všichni a mnoho dalších, jejichž vzájemně si konkurující sety nešlo stíhat, zavdávaly příčinu, proč se zpotit ještě víc, než kázalo sluníčko.

Pondělní odpoledne přálo Slovensku
V pondělí 5. července, tedy v poslední den festivalu, se odpolední program točil kolem dvou množin: a) kolem slovenských kapel, b) kolem punkových kapel.

Slovensko v Českém Brodě zastoupil např. Ivan Tásler s IMT Smile, Tornado Lue nebo Chiki Liki Tua. Všichni se představili na hlavních scénách a všichni k sobě přitáhli pár stovek návštěvníků, kteří jim ale shodně v počátku vystoupení nevěnovali příliš pozornosti.

Tu si naopak přímo vynutili ústečtí UDG, vítězové soutěže Coca-Cola PopStar, kteří Centrum.cz stage doslova a do písmene rozparádili svým živelným ztvárněním na pomezí popu, punku, ska a rock'n'rollu.

V ještě méně uhlazených a idylických rovinách se nesl set punkových kapel, které se postupně střídaly na menší Club stage. Produkce veličin typu Totální nasazení nebo NVÚ ale dokázala zaplnit stan mnoha kohouty a těžkými páry bot.

Pro nemálo z návštěvníků bylo v pondělní odpoledne vrcholem, když do areálu vjela cisterna s vodou a začala rozpálené tanečníky stříkat hektolitry chladivé vody. To se potom jinak skákalo.