Pečlivě zhotovenými zvětšeninami Sudek obesílal mezinárodní fotografické výstavy a soutěžní salony. Žánrové rozpětí výstavy, která čítá 74 snímků, sahá od
portrétu k reklamní fotografii.
Kolekce zvětšenin z fondů Moravské galerie a Regionálního muzea v Kolíně je specifická důrazem, který autor kladl na technické zpracování. O úspěchu na salonech a výstavách totiž rozhodovali většinou znalci a fotografové citliví na čistotu formy.
"Jsou samozřejmě tisíce dalších pozitivů z raného období, ale nejsou zhotoveny s takovou pečlivostí," řekl kurátor výstavy Antonín Dufek.
Výstava je ohraničena lety 1918 a 1942, přičemž světové proslulosti dosáhl fotograf až daleko později, nedlouho před smrtí.
"Sudek bude samozřejmě ceněn i nadále především pro pozdní dílo, ale ukazuje se, že rané období je pro jeho vývoj daleko důležitější, než jsme mysleli," uvedl Dufek.
Sudek si prý chtěl osvojit všechny fotografické obory, které mezi světovými válkami existovaly. Svědčí o tom i pestré spektrum žánrů na výstavě.
Zvláště zajímavé jsou podle Dufka například fotografie Prahy pořízené z ruky zrcadlovkou s formátem devětkrát devět centimetrů.
Moravská galerie se dílu Josefa Sudka věnuje soustavně od roku 1969 a vlastní přes 600 jeho fotografií. Poslední jeho velkou výstavu připravila v roce 1996.
Rozsáhlejší projekt chystá i do budoucna. "Jsou umělci, kteří nejen neomrzí, ale navíc stále objevujeme jejich další, neznámé práce. Josef Sudek je jedním z příkladů. Zatím se nikomu nepodařilo zpřístupnit vše, co po sobě zanechal," míní ředitel galerie Marek Pokorný. "Byl to workoholik," konstatoval Dufek.
Sudek fotografoval už před první světovou válkou, ve které přišel o jednu ruku. Na státní náklady se vyučil fotografem, neboť svou původní profesi knihaře nemohl jako invalida vykonávat.
Roku 1927 získal v Praze ateliér, v němž žil a pracoval se svou sestrou až do smrti. Živnost zaměřil kromě portrétu na žánry spjaté s tiskem. Fotil reklamu, výtvarná díla, věnoval se i místopisné fotografii.
Cyklem Okno mého ateliéru, který začal tvořit za druhé světové války, se zcela odklonil od směřování evropské fotografie a stal se uměleckým solitérem.