Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně hrají strhující příběh o lidské svobodě

  8:23aktualizováno  8:23
Brněnské Divadlo U stolu se před časem prezentovalo dalším komorním provedením díla ruského klasika. Byla jím jevištní adaptace prózy Leonida Andrejeva Fixní idea pod názvem Třetí trest.

Ze hry Třetí trest | foto: Divadlo U stolu

Připravil ji a zrežíroval František Derfler, který se protentokrát stal i scénografem. Scéna je strohá, tvoří ji pokoj v ústavu pro choromyslné s lůžkem, stolkem, židlemi, umyvadlem. Doktor Keržencev obviněný z vraždy přítele zahajuje řeč na svoji obhajobu, naslouchá mu profesor Džembickij (František Defler), u stolku sedí lékařka (Soňa Borková), z pozadí se vynořují dvě postavy zřízenců.

Viktor Skála poskytl Keržencevovým slovům mimořádnou plastičnost. Prudké přechody nálad či změny masek zvládá s mimořádnou expresivitou, ale bez hysterie. Keržencev si megalomansky zakládá na své nevypočitatelnosti, ale nakonec se stává nečitelným i sobě samotnému, což je zdrojem nevýslovných muk.

Skála výroky své postavy nejen odpsychologizoval, ale i "odpsychiatrizoval", aby mohly zaznít ve své filozofické nahotě. Nejde přece pouze o rafinovanou anekdotu o člověku, který šílenství dokonale předstíral do té míry, že nakonec uvázl ve vlastní pasti. Lidská svoboda bez míry je zároveň důkazem ad absurdum, že svoboda nemůže být mírou sebe samé.

Při Keržencevových trýzních si vybavujeme Pascalova slova: Člověk je příliš veliký, než aby mohl stačit sám sobě. Nepolemicky konající milosrdenství je přítomno v postavě sestry Máši, jež chorému umývá nohy a jejíž vstupy provází ztišený liturgický zpěv.

Strmý a strhující příběh je třikrát přerušen tanečními vstupy – ze zřízenců se stávají Keržencev a jeho přítel coby sokové v lásce a mladá lékařka se proměňuje na předmět jejich vražedného sporu. Výrazný tanec zůstává nicméně v pozadí, neboť celé představení je mimořádnou hereckou performancí Viktora Skály.

LEONID ANDREJEV - Třetí trest
Divadlo U Stolu, Brno. Překlad Ludmila Dušková. Scénář, režie a výběr hudby, scéna a kostýmy: František Derfler.
Hodnocení MF DNES: 90%

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.