Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Už nic nezměníme, jsme u cíle

  1:00
Už šestým dramatickým opusem rakouského spisovatele Thomase Bernharda uvedeným v posledních deseti letech na pražských jevištích je hra U cíle, kterou do svého repertoáru zařadilo Pražské komorní divadlo sídlící v Divadle Komedie. V inscenaci září Daniela Kolářová.

U cíle, hra z roku 1981, je v rámci Bernhardovy dramatiky dílem typickým i vybočujícím: postava Matky, tyranka, manipulátorka a ženský mizantrop, odkazuje k Dobré z autorovy dramatické prvotiny Slavnost pro Borise. Zároveň je typickou představitelkou ústředního bernhardovského dramatického, jinak výhradně mužského typu "člověka ducha".

Současně jako pseudoibsenovská hrdinka zpřítomňuje ve svém monologickém partu veškerou minulost svou, rodiny, rodu. Aniž však závěr přináší jakékoli rozuzlení, katarzi, rozřešení. Životní nenávist a hnus - ve vztahu k nejbližším lidem - se tu zmiňují jako suchý fakt. Vše podstatné se odehrálo v prehistorii hry, v současné chvíli se to jen slovy zpřítomňuje a není možné cokoliv změnit. Jak stojí už v názvu: jsme u cíle. Matka a Dcera žijí uzavřeně ve svých domech, pravidelně putují z města k moři a naopak.

Nádech - výdech
Bernhard ve svých dramatech často využívá anachronický časoprostor měšťanského dramatu přelomu 19. a 20. století. Anachroničnost postavy samy reflektují. Vědí, že se přežily, stejně jako "tradiční" způsob života - v rozpadajících se domech a s rozpadajícími se šaty, které vláčejí stále s sebou, přestože je už dvacet let neoblékly.

Ale nejde o stáří postav, vždyť téměř mlčenlivou společnicí Matky je Dcera a později mladý Spisovatel dramatických děl. Nejde pouze o individuální osud starší, dominantní ženy, která se provdala za slévárnu mnohem spíš než za jejího majitele. Která k sobě připoutala Dceru, nedovolila jí odejít a ještě o tom otevřeně hovoří. A Dcera to přijímá s jistou odevzdaností, prostě nechává všechno být, jak to je, jen balí a vybaluje staré šaty.

Konvice na čaj, klavír, starý dům i divadelní abonmá, to jsou atributy odcházejícího "starého světa". V situaci bezvýchodnosti a marnosti je návštěva divadla rozptýlením, jež pomáhá přežít bídu života. Nečinnost postav však současně vyjadřuje spočívání, uplývání, nikoli nutně negativní. Hra U cíle je (snad vedle Minettiho) jako jediná z Bernhardovy dramatiky naplněna jistou kontemplativní náladou. Chladné holandské léto, časné dlouhé procházky podél moře, čerstvý vlhký vzduch, ač evokovány jen slovně, vytvářejí hře rozlehlý vnitřní prostor. Tento "prázdný" prostor je také tím jediným, co zbývá pro přítomnost a budoucnost. Umožňuje hluboce se nadechnout a pomyslně se rozplynout v přílivu a odlivu.

Kleč, má drahá!
Obecnější témata by bylo možné v inscenaci zvýraznit bez toho, že Dcera je režírována jako mentálně zaostalá a infantilní, jak se k tomu uchýlil Arnošt Goldflam (stejné pojetí jsem viděla předloni v Hamburku). Kdyby totiž dcera byla normální, o to více by vynikla tragika životní situace postav. U Vandy Hybnerové, jež Dceru ztělesňuje, napomáhá stylizaci i kostým: námořnické šatečky, které ji mají znemožnit v očích Spisovatele.

Mentálně zaostalí jsou však kolem Matky všichni. Služka - oproti předloze vrávorající jevištěm. Spisovatel (Saša Rašilov), který ze sebe věty ztrémovaně a jelimánkovsky souká a "zakoktává se" i v gestech. Obojí je však výhradně chyba režie, která zjevně nevěděla, co si počít s nedějovostí hry, s nedostatkem dramatického napětí, a snažila se alespoň nějak jevištní dění ozvláštnit. A to i poněkud komickým zpřítomněním mrtvého manžela Matky, který, přecházeje v pozadí s knihou v ruce, pronese jedinou repliku.

Naopak scéna vytváří dojem prázdnoty, abstraktnosti. Jeviště je téměř holé, jen před zadním bílým prospektem visí šaty na řetězech, jsou staženy a vytaženy, na zemi se řadí množství šedých kufrů. To vše posiluje také pocit provizoria. Ve druhém dějství protagonisté sedí na kovových konstrukcích (s majáčkem nahoře), které snad kdysi mohly být plážovými sedátky.

To se jen tak nevidí
Největším kladem inscenace je výkon Daniely Kolářové. Ta tu ztvárňuje zřejmě svou životní roli: s nesmírným půvabem (její splývavé, lehké hedvábné šaty, šátky a šály v šedomodrých barvách jsou velice slušivé), s šarmem a jemností hraje nesnesitelnou "potvoru". Nutí Dceru klečet, a vzápětí je shovívavě odtažitá, když ji Dcera dětsky obejme.

Kolářová vlastně téměř nehraje, ale s grácií a vědoucností JE v roli. S moudrostí a smířeností, která k její postavě, přes všechnu "špatnost charakteru", patří. Svým kouzlem jakoby rafinovaně maří Dceři snad poslední šanci, ztělesněnou ve Spisovateli. Ale v této hře - v pozdní době, v době u cíle - už nejde navazovat nové vztahy stejně. Všechno je a zůstane tak, jak bylo.

THOMAS BERNHARD - U cíle
Pražské komorní divadlo. Překlad Daria Ullrichová, režie Arnošt Goldflam, hudba Michal Nejtek, scéna Tomáš Rusín, kostýmy Kateřina Bláhová, dramaturgie David Jařab, hrají Daniela Kolářová, Vanda Hybnerová, Saša Rašilov, Gabriela Míčová, Hynek Chmelař.

Autor:

Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař

  • Nejčtenější

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

5. května 2024  15:11,  aktualizováno  18:41

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

6. května 2024  12:28

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati

5. května 2024  16:55,  aktualizováno  23:01

Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

V Království Planeta opic varujeme před chybami lidstva, říká režisér Ball

10. května 2024  6:50

Nejen historie má tendenci se opakovat, ale také hollywoodská studia, která se tuze ráda vracejí k...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

Stará parta z Pána prstenů se vrací, v novém filmu bude lovit Gluma

9. května 2024  19:07

Tým scénáristů známých pro trilogie Pán prstenů a Hobit ve složení Fran Walshová, Philippy...

RECENZE: Tady máš soudničku, ať je v tom kus Žižkova a nějaký cákanec krve!

9. května 2024  16:10

Po Krvavém Bronxu je tady Krvavý Žižkov! Druhá kniha z produkce brněnského nakladatelství Druhé...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...