Pavel Šporcl na Anne-Sophii Mutterovou nestačil. (Ilustrační snímek)

Pavel Šporcl na Anne-Sophii Mutterovou nestačil. (Ilustrační snímek) | foto: ČTK

Úvod Dvořákovy Prahy: dobrý koncert, ne však oslnivý

  • 1
Po červeném koberci pokrývajícím schody do Rudolfina stoupali návštěvníci zahajovacího koncertu druhého ročníku festivalu Dvořákova Praha. Ten zvolil podtitul "Nový svět mezi festivaly" a netají se vysokými ambicemi.

Anne-Sophie MutterZahajovací koncert obstarala v pátek Česká filharmonie s francouzským dirigentem Yanem Pascalem Tortelierem. Nejočekávanější bylo vystoupení Pavla Šporcla v Koncertu e moll pro housle a orchestr od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, a to i proto, že před třemi měsíci hrála to samé dílo na Pražském jaru proslulá houslová ikona Anne-Sophie Mutterová.

Budiž řečeno, že přednést po této umělkyni stejný opus by byl nevděčný úkol i pro světové hvězdy – natolik vyhraněné, zvukově osobité, kontrastní a vášnivé, ale i svižné je její podání. Šporcl hraje romantický koncert na své modré housle střízlivěji, elegantněji, volněji, bez přehnané líbivosti, technicky spolehlivě, zpěvně.

Ovšem zážitku ze strhující virtuozity a vzrušeného dramatu, proměnlivosti a dynamické bohatosti, který nabídla Mutterová, se těžko mohl přiblížit. Česká filharmonie doprovázela Šporcla měkčeji než Drážďanská filharmonie Mutterovou.

Královna houslí okouzlila romantikou

Anne-Sophie MutterMálokterý instrumentalista na světě má takovou aureolu jako německá houslová virtuoska Anne-Sophie Mutterová. Však byl také pondělní pražskojarní koncert Drážďanské filharmonie, v jehož rámci měla v Obecním domě vystoupit, dlouho beznadějně vyprodán.

Večer zahájila energická, bouřlivá předehra Korzár od Hectora Berlioze a závěr obstarala Dvořákova Symfonie č. 8, odehraná pěkně měkce, zpěvně a velebně, se svítivými dechy, prostě jak se od České filharmonie očekává.

Byl to dramaturgicky i umělecky spíše standardně kvalitní než výjimečný vstup do festivalu, koncert, který nezklamal, ani neoslnil.

Hodnocení MF DNES: 70 %