Zahajovací koncert obstarala v pátek Česká filharmonie s francouzským dirigentem Yanem Pascalem Tortelierem. Nejočekávanější bylo vystoupení Pavla Šporcla v Koncertu e moll pro housle a orchestr od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, a to i proto, že před třemi měsíci hrála to samé dílo na Pražském jaru proslulá houslová ikona Anne-Sophie Mutterová.
Budiž řečeno, že přednést po této umělkyni stejný opus by byl nevděčný úkol i pro světové hvězdy – natolik vyhraněné, zvukově osobité, kontrastní a vášnivé, ale i svižné je její podání. Šporcl hraje romantický koncert na své modré housle střízlivěji, elegantněji, volněji, bez přehnané líbivosti, technicky spolehlivě, zpěvně.
Ovšem zážitku ze strhující virtuozity a vzrušeného dramatu, proměnlivosti a dynamické bohatosti, který nabídla Mutterová, se těžko mohl přiblížit. Česká filharmonie doprovázela Šporcla měkčeji než Drážďanská filharmonie Mutterovou.
Královna houslí okouzlila romantikouMálokterý instrumentalista na světě má takovou aureolu jako německá houslová virtuoska Anne-Sophie Mutterová. Však byl také pondělní pražskojarní koncert Drážďanské filharmonie, v jehož rámci měla v Obecním domě vystoupit, dlouho beznadějně vyprodán. |
Večer zahájila energická, bouřlivá předehra Korzár od Hectora Berlioze a závěr obstarala Dvořákova Symfonie č. 8, odehraná pěkně měkce, zpěvně a velebně, se svítivými dechy, prostě jak se od České filharmonie očekává.
Byl to dramaturgicky i umělecky spíše standardně kvalitní než výjimečný vstup do festivalu, koncert, který nezklamal, ani neoslnil.
Hodnocení MF DNES: 70 %