Křičte ústa (obálka knihy)

Křičte ústa (obálka knihy) - Křičte ústa (obálka knihy) | foto: Academia

Ústa dokřičela, zaslouží aplaus

  • 1
Velkolepá, přinejmenším rozsáhlá výstava Křičte ústa! o předpokladech českého expresionismu, sestávající z téměř čtyř stovek položek, nedávno skončila, přičemž už od dubna sbírá zasloužené vavříny.

Nejenže skončila s dvaceti tisíci diváky na kontě - na tom by nebylo nic zas až tak zvláštního, uvážíme-li, že zastoupení umělci, od "mařákovců" až po malíře Osmy či Skupiny, už nejsou předmětem pochyb a generačních bojů, ale stali se už dávno obecně uznávanými machry, co možná malují divně, rozhodně však "hezky barevně".

Autorka výstavy a kurátorka Galerie hlavního města Prahy Marie Rakušanová za přípravu výstavy a publikace rovněž získala cenu Josefa Krásy pro badatele do 40 let za uměleckohistorický počin za rok 2006, neunikla jí ani nominace na Cenu F. X. Šaldy, kterou udílí stejnojmenná společnost za výrazný počin na poli kritického psaní.

Zaslouženě - výstava o expresionismu, která by v rámci tématu přinesla něco nového, je totiž poměrně tvrdý oříšek. Ostatně jak píše ve svém příspěvku Karel Srp, "k jednomu z nejpříznačnějších jevů období let 1890-1914 náleželo, že umělecká díla, která z něj pocházejí, se v minulosti objevovala pod nejrůznějšími výstavami a vydavatelskými záměry."

"Stalo se běžným jevem, že stejný obraz či sochu pokrýval střešní název secese, ale i jména protikladných směrů jako symbolismus (například Sursum, 1996), kubismus (např. Český kubismus, 1991) či expresionismus (např. Expresionismus a české umění, 1995). Kromě monografií, zabývajících se vývojem jednotlivých autorů, vznikaly dále obsáhlé projekty, shrnující období přelomu 19. a 20. století pod výstižnými označeními, za nimiž se však často nacházely tytéž práce, vždy nově vymezující danou oblast, ať šlo o výstavy Vergangene Zukunft (1993) či Důvěrný prostor / Nová dálka (1997)."

Výstava Křičte ústa! a s ní přímo související stejnojmenná kniha se namísto klasické přehlídky nejvýznamějších představitelů směru, který je sám o sobě poměrně těžko definovatelný, soustředila na vytyčení základních ohnisek expresionismu s ohledem na generačně starší malíře, v jejichž díle se osteny exprese již objevují a kteří takto generaci Osmy a Skupiny připravili cestu.

Kromě Bohumila Kubišty, Emila Filly, Jana Zrzavého, Josefa Váchala, Václava Špály, Antonína Procházky či Willyho Nowaka se tak v této souvislosti můžeme setkat i s tvorbou Františka Bílka, Jana Preislera, Antonína Slavíčka, Františka Kupky, Ladislava Šalouna, Bohumila Kafky či Karla Myslbeka.

Na publikaci je kromě kvalitních reprodukcí zásadní samozřejmě především úroveň psaných příspěvků. Vzhledem k autorům, jako jsou kromě samotné editorky Rakušanové Petr Wittlich, Vojtěch Lahoda a Karel Srp, o jejich kvalitě netřeba pochybovat už předem.

Každý se soustředí na jiný motiv (stručně řečeno, Wittlich na fenomén tělesnosti, Lahoda na roli krajiny v expresionistické malbě, Srp na otázku napětí a Rakušanová na filosofické pozadí českého expresionismu), po přečtení knihy tedy získáte bohatý a diferencovaný přehled o české expresi. Už jen kvůli tomu lze považovat výstavu a publikaci za úspěšnou.

KŘIČTE ÚSTA! Předpoklady expresionismu (ed. Marie Rakušanová)
S texty Petra Wittlicha, Vojtěcha Lahody, Marie Rakušanové a Karla Srpa. Academia, 442 stran
Hodnocení iDNES: 100%