Úsporné písně vyrvané z útrob země

Americká skupina Pearl Jam, antihvězda rockového nebe, která je už dvanáct let zosobněním neokázalé syrovosti, vydává sedmé album Riot Act. Deska je mírnější v rockovém nápřahu, její valivý tok svou mohutnost a sílu spíš skrývá, než odhaluje. Ovšem právě v tom se projevuje zralost poslední velké party z okruhu seattleských kapel Nirvana, Alice In Chains či Soundgarden, které začátkem devadesátých let obohatily světovou scénu a - postupně se rozpadly.

Sugestivní masivní zvuk a písně korunované rozervaným zpěvem Eddieho Veddera čtyřikrát vynesly Pearl Jam na vrchol amerického žebříčku. Za nejlepší, dodnes nepřekonanou desku je považována prvotina Ten z roku 1991, již si koupilo více než deset milionů posluchačů. Také ostatní seattleské kapely v čele s Nirvanou prodávaly alba v milionových nákladech.

Vlna grunge, jak se jejich stylu říkalo, opadla v polovině devadesátých let. Některé „grunge“ muzikanty ubíjel heroin; i král tohoto stylu, Kurt Cobain z Nirvany, uvízl v osidlech drog. Zastřelil se před osmi lety. Letos se předávkoval talentovaný zpěvák Layne Staley z kapely Alice In Chains.

Pearl Jam všechny tyhle peripetie přečkali. Ale nešlo jen o drogy a jiné závislosti. Když kapela kritizovala společnost Ticketmaster, která podle ní předražovala vstupenky, „vysloužila“ si od firmy bojkot. V dobách největší slávy koncertovala v zastrčených sálech. A zrovna tato skupina, která má plno písní o zoufalství a smrti, se v dánském Roskilde bezmocně dívala z pódia, jak po sobě ve stísněném, zabahněném davu šlapou lidé. Devět jich zemřelo a skupina chtěla skončit. I tuhle krizi Pearl Jam překonali, stejně jako nechuť prezentovat se skrze rozhovory.

Nedávno dokonce Pearl Jam vzali na milost i videoklipy, jimž se dosud bránili, a zfilmovali píseň I Am Mine, která propaguje novinku Riot Act.

Během těch let Pearl Jam nabrali ohromnou dávku zkušeností. Jejich nahrávky a koncerty s písničkářem Neilem Youngem, z nichž jeden jsme zažili i v Praze, byly setkáním žáků s klasikem. Pearl Jam se zdokonalili v umění písničkářské zkratky, která vyjádří novou skladbu I Am Mine v několika tónech či riffech. A stejně jako Young dokážou Pearl Jam „vydolovat“ ze syrových tónů kytar Mike McCreadyho, Stona Gossarda, bubnů Matta Camerona a baskytary Jeffa Amenta sugestivní

RIOT ACT
Pearl Jam

1 Cant Keep
2 Save You
3 Love Boat Captain 
4 Cropduster
5 Ghost 
6 I Am Mine
7 Thumbing My Way
8

You Are

9 Get Right 
10 Green Disease
11 Help Help 
12 Bushleaguer
13 1/2 Full
14 Arc
15 All Or None
atmosféru, jíž cele obestřou píseň.

Na desce Riot Act se Pearl Jam více otevírají žánrům, aniž se vzdávají skepse, rozčarování a dalších chmurných témat v textech. Čtyřapůlminutová skladba Love Boat Captain, v níž kapela několikrát změní tempo, je skvěle zaranžované drama. Vypravěč Vedder přitom nemusí křičet a nabíjet muziku efektními gesty; většinou zpívá polohlasem, ve středně rychlém tempu, které nejlépe svědčí hlubinným rezonancím jeho hlasu.

Vedderův mužný hlas, ve kterém se stále intenzivněji ozývají lidové kořeny americké muziky, připomíná dunivý vokál dobrodruha Johnnyho Cashe. Ostatně táhlá píseň Thumbling My Way by se na folkovém festivalu určitě neztratila. Přitom si nahrávky Pearl Jam  stále drží punc rockové tíhy, jako by byly vyrvány ze země a zpěvák musel překonávat bolest, když chce cokoli sdělit.

V hlase Veddera i v přesné, úsporné hudbě Pearl Jam se hromadí emoce. Vytvářejí silné napětí. Je to typický styl Pearl Jam. Kapela jej stále opracovává a zdokonaluje k jakési přirozené prostotě. Pearl Jam vydrželi hrát dvanáct let, aniž se navenek změnili. Naopak postoupili blíž k jádru hudby.

Pearl Jam: Riot Act. Obal alba. (2002).