Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Umění šedesátých let skrývá mnoho metafor

  10:04aktualizováno  10:04
V pražské výstavní síni Mánes byla zahájena výstava Six from the Sixties představující tvorbu šesti autorů, kteří se řadí k prvním protagonistům nepředmětného umění v Čechách a na Slovensku. Práce všech umělců spadají do sféry strukturální abstrakce, jež byla později zahrnuta pod pojem informel. Výstava připravená pod záštitou místopředsedy Poslanecké sněmovny Ivana Langra se bude konat do 5. května.

Výstava Six from the Sixties prezentuje málo známou oblast slovenského abstraktního umění 60. let. V Mánesu je představeno osmdesát sedm prací, z nichž je sedmnáct soch a reliéfů a téměř polovina ještě nebyla dříve vystavena. Všechna díla jsou ukázkou širšího trendu, který se v šedesátých letech utvářel a organizátoři projektu chtěli poukázat na jeho živost a podnětnost pro tuto dobu.

Six from the Sixties

Marián Čunderlík

Rudolf Fila

Jozef Jankovič

Eduard Ovčáček

Miroslav Šnajdr st.

Miloš Urbásek

Na rozdíl od západní Evropy, kde se vlna abstrakce a informelu přenesla s nebývalou silou, v Československu šlo o nežádoucí a zakazované umění. Díla zachycovala řadu skutečností z běžného života provedených formou experimentu - výtvarné prezentace barev, linií, rytmu, stékání barevného materiálu nebo otisků předmětů do podkladu. Z prací však přesahovala hlubší reflexe stavu kultury a postavení umělce v době.

Nejradikálnější bylo zejména narušení konvencí renesanční perspektivy. Autoři představení v pražském Mánesu tyto postupy živě absorbovali a na jejich základě vybudovali vlastní svébytné výtvarné vyjádření: Fila řadil obrazy na způsob leporela, Ovčáček zase vytvářel propalované koláže, Čunderlík obrazy-objekty, Jankovič Vězení nebo Šnajdr barevné a rytmické obrazy.

Informel byl dobový název pro díla používající různé materiály nesochařského nebo nemalířského charakteru, často nalezené a vzájemně kombinované. Strukturální podoba se dosahovala jejich destrukcí, otiskem nebo propalováním. Slovenský informel ale nikdy neopustil prostor metafory a náznakového vztahu ke skutečnostem.

Eduard Ovčáček: Oválný objekt

Miroslav Šnajdr st.: Reminiscence

Miloš Urbásek: Sei Solo (B-A-C-H)

Marián Čunderlík: Kvadrát I.

Rudolf Fila: Sám. Obraz na míru

Jozef Jankovič: Svědectví

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ferda Mravenec, Brouk Pytlík a laso, 1948
Výstava připomíná devadesát let od zrodu Sekorova Ferdy Mravence

Od pátku po celé prázdniny si můžou děti zdarma prohlédnout ilustrace Ondřeje Sekory. Výstava nazvaná Ferda Mravenec 90 se koná v pasáži Paláce Koruna na...  celý článek

Jan Zrzavý
Žlutý Kristus a další Zrzavého poklady. V létě bude i Kyncl a Gutfreund

Letní prázdniny se blíží, přesto galeristé po celém Česku stále pilně chrlí na své návštěvníky nové a nové výstavy. K vidění je dílo Jana Zrzavého, Františka...  celý článek

Jitro, 1857, Josef Mánes
Salmovský palác se v říjnu rozloučí s Mánesem i Navrátilem

Milovníkům výtvarného umění zbývá už jen měsíc a půl, aby si prohlédli expozici Umění 19. století v pražském Salmovském paláci. Národní galerie ji totiž od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.